DESIGUALDADE SOCIAL NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO E DA CONTRARREFORMA DO ENSINO MÉDIO (LEI Nº 13.415/2017) NO ESTADO DO PARANÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80716

Keywords:

State; Rural Education; Schools in MST Camps and Settlements; Law. 13.415/2017.

Abstract

The aim of this paper is to analyse the implications of the High School Counter-Reform in the state of Paraná and the forms of resistance from the perspective of the schools in MST camps and settlements. From the perspective of historical-dialectical materialism, a bibliographical review, document analysis and interviews were used. It was identified that the educational policy in question exacerbates duality in the school system, denies rural education and intensifies social inequality. Resistance and alternatives to the curriculum policy were revealed, along with the struggle to repeal it, in the context investigated, which could contribute to the configuration of a secondary education centred on work as a general method, as an expression of an education project linked to the interests of the working class for the construction of a new hegemony.

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Author Biographies

Sandra Gunkel Scheeren, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, sandrascheerenn@yahoo.com.br

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora da Rede Municipal de Educação de Londrina – PR. Áreas de interesse: Educação do Campo; Políticas Educacionais; Ensino Médio

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mvfrancisco@uem.br

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Campus de Presidente Prudente – SP. Atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e como Pró-Reitor de Ensino da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Áreas de Interesse: Políticas Educacionais; Currículo e Formação de Professores.

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Published

2024-12-20

How to Cite

SCHEEREN, S. G.; FRANCISCO, M. V. DESIGUALDADE SOCIAL NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO E DA CONTRARREFORMA DO ENSINO MÉDIO (LEI Nº 13.415/2017) NO ESTADO DO PARANÁ. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1681–1695, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80716. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80716. Acesso em: 22 dec. 2024.