THE KNOWLEDGE SOCIETY IN LATIN AMERICA: THE CUBAN TRAJECTORY AS A UNIQUE EXAMPLE

Authors

  • Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, mcsgfernandes@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8415-9400
  • José Carlos Rothen Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, josecarlos@rothen.pro.br https://orcid.org/0000-0002-5360-1913
  • Ivan Dos Santos Oliveira Instituto Federal do Piauí (IFPI), Teresina, Piauí, Brasil, ivanoliveira@ifpi.edu.br https://orcid.org/0000-0002-2202-9926
  • Thiago de Jesus Esteves Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil / Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ), Nova Iguaçu, Rio de Janeiro, Brasil, thiagoesteves@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0001-6093-8517

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79822

Keywords:

Knowledge Society; Sustainable Socioeconomic Development; Knowledge Society in Cuba; Knowledge Economy.

Abstract

This article explores the Cuban conception of a knowledge society in the context of sustainable socioeconomic development, contrasting it with Latin American discussions on the subject. Through a bibliographical review, the work analyzes the notion of knowledge in English and Spanish, the perspectives on the knowledge society for human or capital development, and the Cuban vision with its socialist characteristics. It is concluded that Cuba, imbued with its revolutionary history and Marxist-Leninist ideology, seeks to build a knowledge society that is aligned with the social and economic well-being of the population, prioritizing the integral formation of socialist citizens, applied research and centralized planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, mcsgfernandes@gmail.com

Pós-Doutorado na Universidade Federal de Goiás, doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Araraquara Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

José Carlos Rothen, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, josecarlos@rothen.pro.br

Pós-doutorado na Université de Strasbourg, doutorado em educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Bolsista produtividade CNPq.

Ivan Dos Santos Oliveira, Instituto Federal do Piauí (IFPI), Teresina, Piauí, Brasil, ivanoliveira@ifpi.edu.br

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professor do Instituto Federal do Piauí.

Thiago de Jesus Esteves, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil / Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ), Nova Iguaçu, Rio de Janeiro, Brasil, thiagoesteves@yahoo.com.br

Pós-doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos; Doutorado em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro; Professor Titular do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ), Professor do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede (ProfSocio/UFJF).

References

BERNHEIM, Carlos Tünnermann; CHAUÍ, Marilena De Souza. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasilia: Unesco, 2008.

BEZES, Philippe. Réinventer l’État. : Les réformes de l’administration française (1962-2008). Paris: Presses Universitaires de France, 2009.

BRUMNER, José Joaqguim. Peligro y promesa: la educación superior en América Latina. In: LÓPEZ SEGRERA, F.; MALDONADO, A. (Coords.). Educación Superior Latinoamericana y Organismos Internacionales: Un Análisis Crítico. Cali: Unesco, 2000.

DÍAZ-CANEL BERMÚDEZ, Miguel; ALARCON ORTIZ, Rodolfo; SABORIDO LOIDI, José Ramón. Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior, Habana , v. 39, n. 1, p. 1–28, 2020. Disponível em: https://orcid.org/0000-0001-6463-2507JoséRamónSaboridoLoidi3https://orcid.org/0000-0003-1653-6494. Acesso em: 19 jun. 2024.

DÍAZ-CANEL BERMÚDEZ, Miguel Mario; DELGADO FERNÁNDEZ, Mercedes. Gestión del gobierno orientado a la innovación: Contexto y caracterización del Modelo. Revista Universidad y Sociedad, Cienfuegos, v. 13, n. 1, p. 15–25, 2021. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000100006. Acesso em: 18 jun. 2024.

ESCANDELL-SOSA, Vicente E. La Batalla de ideas: fundamento estratégico para el desarrollo de una economía del conocimiento en Cuba. Ciencia en su PC, Santiago de Cuba, n. 4, p. 23–40, 2007.

FERNÁNDES LAMARRA, Norberto. Universidad, sociedade y conocimiento: reflexiones para el debate. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 19, n. 3, p. 663–687, 2014.

FERNÁNDEZ FONT, Mario. Innovación tecnológica y competitividad: un intento de divulgación de conceptos, enfoques y métodos. México: Fundación Friedrich Ebert, 1997.

MOTA, Teresa Lenice Nogueira da Gama. Interação universidade-empresa na sociedade do conhecimento: reflexões e realidade. Ciência da Informação, Brasilia, v. 28, n. 1, p. 79–86, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/J5dnNntKn3xYCgTrmckw3ZQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2024.

MUNÕZ, Emilio. Espacios de conocimientos y su gestión: procesos de Gobernanza. Revista CTS, Buenos Aires, v. 3, n. 8, p. 159–172, 2007.

OGÉCIME, Mardochée. (Re)pensando a sociedade da informação e do conhecimento na periferia: um estudo de caso do Haiti. 2021. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Universidade Federal de Minas Gerais, [s. l.], 2021.

PARTIDO COMUNISTA DE CUBA. I Congreso del PCC: Tesis y Resoluciones Sobre Política Científica Nacional. Havana: Centro de Información para la Prensa, 1975a. Disponível em: http://congresopcc.cip.cu/congresos/i-congreso-pcc/#sdfootnote1sym. Acesso em: 25 abr. 2023.

PARTIDO COMUNISTA DE CUBA. I Congreso del PCC: Tesis y Resoluciones Sobre Política Educacional. Havana: Centro de Información para la Prensa, 1975b. Disponível em: http://congresopcc.cip.cu/congresos/i-congreso-pcc/#sdfootnote1sym. Acesso em: 23 abr. 2023.

QUINTANILLA, Miguel Ángel. La investigación en la sociedad del conocimiento. Revista CTS, [s. l.], v. 3, n. 8, p. 183–194, 2007.

ROTHEN, José Carlos; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan; ESTEVES, Thiago de Jesus. Política de Avaliação Educacional em Cuba. 2022. 1–20 f. Projeto de pesquisa - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022.

SERNA, Aura González; GOMES, Edvânia Torres Aguiar; SILVA, Dweison Nunes Souza. Puntuando algunos de los desafíos de las universidades latinoamericanas en el futuro presente. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 23, n. 3, p. 648–664, 2018.

UNESCO. Estudio sobre los antecedentes, situación actual y perspectivas de la evaluación y la acreditación en la República de Cuba. Havana: Cuba. IESALC/ Ministerio de Educación Superior, 2003. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140475. Acesso em: 18 jun. 2024.

Published

2024-09-03

How to Cite

FERNANDES, M. C. da S. G.; ROTHEN, J. C.; OLIVEIRA, I. D. S.; ESTEVES, T. de J. THE KNOWLEDGE SOCIETY IN LATIN AMERICA: THE CUBAN TRAJECTORY AS A UNIQUE EXAMPLE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 985–999, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79822. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79822. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)