THE OPEN UNIVERSITY FOR THE THIRD AGE: A PUBLIC GOOD FOR THE WELL-BEING OF THE ELDERLY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79163

Keywords:

Open University for the Third Age; UNATI; Public Good; UEM.

Abstract

Education is a social field marked by struggles, alliances, and conflicts.  The Open University for the Third Age  (UNATI or, in English, u3a) is part of this social field and is not exempt from the conflicts between education aimed at the development and quality of life of older adults and education focused on the market and productivity. Therefore, the objective of this article is to analyze UNATI as a public good, meaning a good whose access should not result in the exclusion or rivalry of others. Methodologically, this is an exploratory and bibliographic study. The development of this article is based on concepts developed by Bourdieu (1996; 2003), Gramsci (1982), and Marx (1983), along with other references related to senior citizens. Finally, the article demonstrates how the UNATI program at the State University of Maringá-PR impacts the lives of the elderly, highlighting positive outcomes in their existence.

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Author Biographies

Fernando Nabão Lopes Ferreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, fernando.nabaum@gmail.com

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Ciências Jurídicas pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR). Especialista em Ciências Penais pelo Programa de Pós-Graduação em Direito Público da UEM. Graduado em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior (GEDUC) certificado pelo CNPq. Participa da Rede Universitas/BR.

Mario Luiz Neves de Azevedo, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mlnazevedo@uem.br

Professor Titular da Universidade Estadual de Maringá (UEM) junto ao Departamento de Fundamentos da Educação (DFE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE). Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), com estágio de pesquisa (bolsa-sanduíche/CAPES) no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP-França). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado na Universidade de Cambridge (Inglaterra). Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior (GEDUC) certificado pelo CNPq. Participa da Rede Universitas/BR. Pesquisador do CNPq.

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Published

2024-09-03

How to Cite

FERREIRA, F. N. L.; AZEVEDO, M. L. N. de. THE OPEN UNIVERSITY FOR THE THIRD AGE: A PUBLIC GOOD FOR THE WELL-BEING OF THE ELDERLY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1245–1261, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79163. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79163. Acesso em: 27 sep. 2024.