EDUCATIONAL OLIGOPOLIES AND CORPORATE GOVERNANCE: A NEW MODEL FOR MANAGING PRIVATE EDUCATION

Authors

  • Alda Maria Duarte Araújo Castro Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil / Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, aldacastro01@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-6740-6257
  • Maria Wanessa do Nascimento Barbosa Franco Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, wanessabfranco@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-9571-2139

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79119

Keywords:

Financialization; Educational Oligopolies; Expansion of Higher Education; Corporate Governance.

Abstract

The article aims to analyze the process of formation of educational oligopolies and its repercussion on the expansion of private higher education in the context of financialized capitalism. This understood as a new regime of accumulation which has as protagonists the banks, pension funds, and investment funds. In the educational field, this trend materializes through the formation of large oligopolies, primarily articulated to the financial sector. It also discusses the corporate governance (CG) model adopted by institutions within these private oligopolies. Methodologically, bibliographic and documentary research is used. It is evidenced that with the implementation of the CG system in the Brazilian educational conglomerates, education becomes conceived as a commodity, driven by the need to meet financial demands, thereby undermining education as a public good.

 

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Author Biographies

Alda Maria Duarte Araújo Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil / Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, aldacastro01@hotmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1977), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós Doutorado na Universidade de Coimbra. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pesquisadora integrante da Rede Universitas/Br. Professora Visitante da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). 

Maria Wanessa do Nascimento Barbosa Franco, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, wanessabfranco@gmail.com

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN, pesquisando Internacionalização do Ensino Superior privado mercantil, com ênfase em Governança Corporativa e trabalho docente. Mestrado em Gestão e Política Educacional, no Programa de Pós-graduação em Educação da UFRN. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atua como Suporte Pedagógico da Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Norte.

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Published

2024-09-03

How to Cite

CASTRO, A. M. D. A.; FRANCO, M. W. do N. B. EDUCATIONAL OLIGOPOLIES AND CORPORATE GOVERNANCE: A NEW MODEL FOR MANAGING PRIVATE EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1132–1149, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79119. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79119. Acesso em: 27 sep. 2024.