PROMOTING ACCESSIBILITY IN HIGHER EDUCATION: DEVELOPMENT OF AN ASSISTIVE PROTOTYPE FOR STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTS IN ENGINEERING COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79074

Keywords:

Visual Impairment; Assistive Technology; Educational Inclusion.

Abstract

Assistive Technology (AT) has emerged as a valuable resource in higher education, particularly for visually impaired students in engineering courses. This theoretical-practical study addresses the creation of an assistive prototype, including an adapted protoboard and a talking multimeter, as well as a mobile application developed to assist in programming and controlling sensors and electronic components for visually impaired individuals. The research emphasizes the importance of these tools in improving accessibility and facilitating the learning process in laboratories, arguing that such devices are essential for the effective inclusion of visually impaired students in various fields of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giordano Muneiro Arantes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, giordanomarantes@gmail.com

Doutorando em Engenharia Elétrica, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Luiz Cesar Martini, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, martini@unicamp.br

Doutor em Engenharia Elétrica, Pesquisador, Professor, Universidade Estadual de Campinas, SP, Brasil.

References

ADAM, D. L.; NASCIMENTO, I. Z.; OKIMOTO, M. L. L. R. Mapeamento de Recursos Digitais de Tecnologia Assistiva: Interação multimodal para pessoas com deficiência visual e cegas. In: PASSOS, R. PARREIRA, F. J. ULBRICHT, V. R. (Org.). A inovação emergente: tecnologias e interfaces. Goiânia, GO: Universidade Federal de Goiás, art.5, p.26-36, 2019. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/cinahpa_a_inovacao_emergente/artigo_4.html. Acesso em: 8 fev. 2023.

ALMEIDA, W. D.; BARBOSA, N. T. B.; ROSA, V. O ensino de resistores para deficientes visuais, por meio do uso do arduino. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 3, p. 149-156, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/55713. Acesso em: 4 fev. 2023.

ARANTES, G. M. Desenvolvimento de material didático no contexto educacional: exemplos na disciplina de física para o ensino médio. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1637260. Acesso em: 5 abr. 2023.

ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L. V. dos S. Atividade experimentais no ensino de física. Diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira do Ensino de Física. v. 25, n. 2, 2003.

BARBOSA, L. M. M; GUEDES, D. M. Deficiência visual no Ensino Superior e a acessibilidade com o auxílio dos docentes. Intr@ciência. Revista científica. Faculdade do Guarujá, São Paulo, ed. 19 jun. 2020.

BORGES, J. A. dos S. Do Braille ao Dosvox: diferenças nas vidas dos cegos brasileiros. 2009. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

BRAGA, D. B. Ambientes digitais: reflexões teóricas e práticas. São Paulo: Cortez, 2013.

BRASIL. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 12 jun. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Dispõe sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm. Acesso em 10 nov. 2022.

BRASIL. Governo Federal, institui, conforme disposto na Lei 13.146/2015 o Decreto 10.094 de 2019, o Plano Nacional da Legislação em Tecnologia Assistiva (TA). Disponível em: https://www.planalto.gov.br>2019>decreto>d10094. Acesso em: 10 fev. 2021.

INDIA, G.; RAMAKRISHNA, G.; PAL, J.; SWAMINATHAN, M., 2020. Conceptual Learning through Accessible Play: Project Torino and Computational Thinking for Blind Children in India. In: Proceedings of the 2020. International Conference on Information and Communication Technologies and Development (ICTD2020). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Art. 6, p. 1-11, 2020.

LAKSHAY. D. V. G. Talking Multimeter and LCR Meter: Accessible for Blind or Visually Impaired Persons (VIPs). 2021 9th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions) (ICRITO), Noida, India, pg. 1-4, 2021. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/9596400. Acesso em: 02 mar. 2023.

MANTOAN, M. T. E. Uma escola mais que especial: o mote da inclusão. XX Encontro Nacional de Professores do PROEPRE. Águas de Lindóia, São Paulo, 2003.

MEJÍA, P.; MARTINI, L. C.; GRIJALVA, F.; ZAMBRANO, A. M. CASVI: Computer Algebra System Aimed at Visually Impaired People. Experiments. In IEEE Access, v. 9, p. 157021-157034, 2021.

PETITTO, S. Projetos de trabalho em informática: desenvolvimento de competências. Campinas: Papirus, 2003.

PIERO A. B. P. D., ARAUJO, I. M. Dosvox: possibilidades de uso pedagógico no processo de ensino-aprendizagem. Trabalho de Conclusão de curso (Graduação em Licenciatura em Computação) Universidade Federal Rural da Amazônia – UFRA. Pará, São Miguel do Guamá, 2017.

ROBE, R.; POLETTO S. B.; BERTAGNOLLI, S. Recursos pedagógicos para o ensino de programação de estudantes com deficiência visual: uma revisão da literatura. RENOTE, Porto Alegre, v. 18, n. 1, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/105922. Acesso em: 10 de jan. 2023.

SILVA, R. T. G.; FERREIRA, A. M.; DINIZ, A. M. F. Desenvolvimento e implementação de uma bancada didática para comandos elétricos com acessibilidade para deficientes visuais. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, 2015. Disponível em: https://prpi.ifce.edu.br/nl/_lib/file/doc1229-Trabalho/PIBIC_RF.pdf. Acesso em 20 abr. 2023.

SIMÕES, A. P.; FRIZZERA, A. C. S.; KOEHLER, A. D.; SONDERMANN, D. V. C. O leitor de tela e a criação de materiais digitais acessíveis a pessoas com deficiência visual. In:

SONDERMANN, D. V. C.; LINS, A. C.; BALDO, Y. P. (Orgs.). Incluir é possível: desmistificando barreiras no processo de ensino-aprendizagem. Vitória, ES: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2019.

SINGLA, S. K.; YADAY, R. K. Optical Character Recognition Based Speech Synthesis System Using LabVIEW. Journal of Applied Research and Technology, V. 12, n5, p. 919-926, 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S166564231470598X. Acesso em: 20 abr. 2022.

TALKBACK. Google Talkback, 2023. Disponível em: https://support.google.com/accessibility/android/topic/3529932?hl=pt-BR&ref_topic=9078845. Acesso em 20 jan. 2023.

Published

2024-09-01

How to Cite

ARANTES, G. M.; MARTINI, L. C. PROMOTING ACCESSIBILITY IN HIGHER EDUCATION: DEVELOPMENT OF AN ASSISTIVE PROTOTYPE FOR STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTS IN ENGINEERING COURSES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 809–823, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.79074. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79074. Acesso em: 26 sep. 2024.