RESIST AND (RE)EXIST: REFLECTIONS ON OTHERNESS AND CRITICAL INTERCULTURALITY IN DEAF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79028

Keywords:

Intercultural Education; Bilingual Education for the Deaf; Cultural Alterity. Sign Language.

Abstract

The study arises from the need to discuss the linguistic difference of the deaf through a lens of critical interculturality. Its aim is to explore how this intercultural perspective can contribute to the context of deaf education. Methodologically, the research is qualitative and exploratory in nature, utilizing bibliographic sources to engage in conceptual dialogue regarding sign language as a social practice and critical interculturality. The considerations indicate that deaf education in the Brazilian context aligns with functional interculturalism due to the absence of effective language policies, a reality also present in other Latin American countries. However, resistance and re-existence are possible as otherness becomes evident within a framework of critical interculturality, expanding and identifying discussions on power relations that oppress and result in linguistic domination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline Santos Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, ksr.karol@gmail.com

Mestra pelo programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT - UEG). Graduação em Pedagogia e especialista em Ensino de Humanidades e Linguagens (IFB). Membro do Grupo de Pesquisa Letramentos, Cultura, Conectividade e Educação (LECCE/CNPq).

Olira Saraiva Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, olira.rodrigues@ueg.br

Pós-doutora pelo Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto em Portugal (FLUP). Pós-doutora em Estudos Culturais pela Faculdade de Letras (UFRJ). Doutora em Arte e Cultura Visual (UFG). Mestra em Educação (PUC-Goiás) e graduada em Letras (UEG). Professora do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (PPGIELT/UEG). Líder do Grupo de Pesquisa Letramentos, Cultura, Conectividade e Educação (LECCE/CNPq).

References

ANDRADE-SILVA, C. F. C. Língua Brasileira de Sinais/Libras e educação de surdos: um caminho possível. In: OLIVEIRA, I. A.; MACEDO, S. S. de C. (Orgs). Epistemologia e Educação: diferentes contextos e abordagens. Belém: CCSE-UEPA, 2014. p.60-72.

BISOL, C. A. et al. Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão. Cadernos De Pesquisa. v. 40, n.139, p.147-172, jan./abr. 2010. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/190. Acesso em: 18 jan. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/cCivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 2 jan. 2023.

BRASIL. Lei n. 14.191, de 03 de agosto de 2021. Dispõe sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14191.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.

CANDAU, V. M. Interculturalidade e educação escolar. In: CANDAU, V. M. Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

CANDAU, V. (org.). Diferenças culturais e Educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2011, 212p.

CANDAU, V. M. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Revista Espaço do Currículo, [S. l.] v.13, n. Especial, p. 678–686, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54949. Acesso em: 16 dez. 2022.

CHIZZOTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4.ed. São Paulo: Cortes, 2000.

CLEMENTE, F. A. S.; MOROSINI, M. C.. Competências interculturais: interlocuções conceituais e uma proposta de releitura para a educação superior. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 46, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/170607. Acesso em: 28 set . 2023.

FLEURI, R. M. Desafios à Educação Intercultural no Brasil. PerCursos, Florianópolis, v. 2, 2001. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1490. Acesso em: 28 nov. 2023.

FLEURI, R. M. Educação intercultural: a construção da identidade e da diferença nos movimentos sociais. Perspectiva, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 405–423, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10410 . Acesso em: 28 out. 2023.

HANKS, W. F. et al. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008.

KLEIN, M. Os discursos sobre surdez, trabalho e educação e a formação do trabalhador surdo. In: SKLIAR, C. (Org.). Surdez: um olhar sobre as diferenças. 4ed. Porto Alegre: Mediação, 2010, p. 75-92.

MAHER, T. M. A Educação do Entorno para a Interculturalidade Plurilingüismo. In: KLEIMAN, A; CAVALCANTI, M. (Orgs.). Lingüística Aplicada – suas Faces e Interfaces. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 255-270.

MAHER, T. M. Ecos de Resistência: políticas linguísticas e as línguas minoritárias brasileiras. In: MAHER, T. M. Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p.117-134.

MARTINO, L. M. S. Epistemologia da alteridade: entre a erklären (explicar) e a verstehen (compreender) de outrem. Revista Líbero, v. 19, n. 37-A p. 101-108, 2016. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/43. Acesso em: 07 set. 2023.

MONFERRARI, L. M. G. RODRIGUES, Olira Saraiva. Identidade, diferença e currículo na perspectiva da educação inclusiva. Muiraquitã - Revista de Letras e Humanidades, v. 9 n. 2 p. 88-101, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/5358/3420. Acesso em: 3 nov. 2023.

MORÁN, J. A. P.; TISEYRA, M. V. Encuentro entre la perspectiva decolonial y los estudios de la discapacidad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, v. 10 n. 2 p. 497-521. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21501/22161201.2893. Acesso em: 3 ago. 2023.

MORIN, E. O caminho para o futuro da humanidade. Fronteiras do pensamento, 2011.

PELUSO, L.. Consideraciones teóricas em torno a la educación de los sordos: especial, bilingüe, inclusiva. Revista Educação Especial, v. 32, e87/ 1–22, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X38329 Acesso em: 20 ago. 2023.

PELUSO, L.; LODI, A. C. B. La experiencia visual de los sordos. Consideraciones políticas, lingüísticas y epistemológicas. Pro-posições, v. 26 n. 3, 59–81, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-7307201507803. Acesso em: 20 ago. 2023.

SKLIAR, C. As diferenças e as pessoas surdas. Revista Forum Instituto Nacional de Educação de Surdos. n. 36, p.15-22, jul/dez, 2017. Rio de Janeiro: INES, 2017.

SKLIAR, C. Alteridade. In: SKLIAR, C. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Editora Mediação, 2019. p. 71-89.

SOUZA, E. C. L. de. et al. Práticas sociais, cultura e inovação: três conceitos associados. R. Adm. FACES Journal, Belo Horizonte, v. 10 n. 2, p.210-230, abril/junho 2011.

STOKOE, W. C. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf. Studies in Linguistics: Occasional Papers, v. 8, 1960.

STOKOE JR., W. C., Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, v. 10 n. 1, p.3-37, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1093/deafed/eni001. Acesso em: 26 jul. 2024.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: insurgir, re-existir, re-viver. In: CANDAU, V. M. (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. p. 12-42.

WITCHS, P. H. Surdez como diferença e língua de sinais como condição para diferença surda. Revista Forum - Instituto Nacional de Educação de Surdos: Rio de Janeiro, n. 36, p. 49-67.

Published

2024-09-01

How to Cite

RODRIGUES, K. S.; RODRIGUES, O. S. RESIST AND (RE)EXIST: REFLECTIONS ON OTHERNESS AND CRITICAL INTERCULTURALITY IN DEAF EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 886–899, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.79028. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79028. Acesso em: 26 sep. 2024.