EDUCATION, DEMOCRACY AND CONSERVATISM: AN ANALYSIS CRITICAL REFLECTION ON THE 60TH ANNIVERSARY OF THE MILITARY COUP IN BRAZIL, FROM THE PERSPECTIVE OF FRANKFURTIAN CRITICAL THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78918

Keywords:

Education; Democracy; Conservatism; Frankfurtian Critical Theory.

Abstract

This bibliographical article carries out a critical-reflexive analysis of the 60th anniversary of the Military Coup in Brazil, seeking to examine the intersections between education, democracy and authoritarianism, through the dialectical method of Frankfurtian Critical Theory, which casts a critical eye on social and political structures, as well as around conservatism. In this sense, it aims to highlight traditional and institutional views, seeking to understand how educational policies were impacted by the conservative narratives of the authoritarian Regime, highlighting latent contradictions in Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gessione Alves da Cunha, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, Goiás, Brasil, g-dacunha@hotmail.com

Cursou Humanidades Clássicas em Salamanca, Espanha (2002-2004). Possui graduação em Bacharelado em Filosofia - UNIVERSITÀ EUROPEA DI ROMA (2008), Bacharelado em Teologia - Ateneo Pontificio Regina Apostolorum, Roma (2012). Pós-Graduado em Educação e família pela Universidad de los Andes, Chile (2015-2017). Bacharel em teologia pela Faculdade de Teologia da Arquidiocese de Brasília (2018). Pós-Graduado em docência universitária pela Faculdade Católica de Anápolis (2018). Licenciado em Filosofia pela Faculdade Católica de Anápolis (2021). Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (2021). Mestre em educação pela PUC Goiás (2019-2021). Acadêmico de Ciências Sociais (IFG-Anápolis) e Letras Português. Doutorando em educação pela PUC-Goiás.

Estelamaris Brant Scarel, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, Goiás, Brasil, estelamaris.brant@gmail.com

Graduada em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso (1980), mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2003) e doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2016). Pós-doutora na área de Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás no Programa de Pós-Graduação em Educação, e, também, no curso de Pedagogia da Escola de Formação de Professores e Humanidades da PUC Goiás. Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Sociedade. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Violência, Infância, Diversidade e Arte - NEVIDA/FE/UFG.

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad.: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1995a.

ADORNO, T. W. et al. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

ADORNO, T. W. Aspectos do novo radicalismo de direita. Trad. Felipe Catalani. São Paulo: Editora Unesp, 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1967. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao67.htm. Acesso em: 30 mar. 2024.

CHAUI, M. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez, 1997.

CUNHA, L. A. Educação e desenvolvimento social no Brasil. 9. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.

FERNANDES, F. Apontamentos sobre a “Teoria do Autoritarismo”. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil 1964-1985. 3 ed. São Paulo: Cortez E, 2000.

HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. Trad. Sebastião Uchoa Leite. São Paulo:

NEUMANN, F. Estado democrático e Estado autoritário. Trad. Luiz Corção. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1969.

SAVIANI, D. O legado educacional do regime militar.

Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Kj7QjG4BcwRBsLvF4Yh9mHw/# Acesso em: 14 mar. 2024.

WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Trad. Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. rev. téc. de Gabriel Cohn. 4. ed. Brasília: UnB, v. 1, 2012.

Published

2024-09-01

How to Cite

CUNHA, G. A. da; SCAREL, E. B. EDUCATION, DEMOCRACY AND CONSERVATISM: AN ANALYSIS CRITICAL REFLECTION ON THE 60TH ANNIVERSARY OF THE MILITARY COUP IN BRAZIL, FROM THE PERSPECTIVE OF FRANKFURTIAN CRITICAL THEORY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 521–534, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78918. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78918. Acesso em: 26 sep. 2024.