THE 1964 COUP AND THE SUBJUGATION OF EDUCATION BY CAPITAL: THE CASE OF UNIVERSITY REFORM IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78917

Keywords:

Education; Business-Military Dictatorship; University Reform; Law N. 5.540/68.

Abstract

The purpose of this work is to analyze the links between the 1964 business-military coup, the economic interests of the bourgeoisie associated with imperialism, and education constitutes the purpose of this work. To achieve the proposed objectives, the chosen research is of a bibliographic and documentary nature from the period, aiming to unveil the class character of the coup d'état. Thus, the concept of the state within Marxist thought is important for understanding the interests and presence of bourgeois hegemony in the University Reform (Law No. 5.540/68). Therefore, the modernization of higher education is considered one of the instruments for promoting economic development presented as a general interest of the nation.

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Author Biographies

Marco Antônio de Oliveira Gomes, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, maogomes@uem.br

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp). Professor do Departamento de Fundamentos da Educação, na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas em Fundamentos Históricos da Educação (GEPFHE).

Italo Ariel Zanelato, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, iazanelato2@uem.br

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas em Fundamentos Históricos da Educação (GEPFHE) e do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares (GEPHEIINSE) - GT Histedbr Maringá. 

Alessandro Santos da Rocha, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, asrocha2@uem.br

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor do Departamento de Fundamentos da Educação na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação, Intelectuais e Instituições  Escolares  (GEPHEIINSE) - GT  Histedbr  Maringá e Grupo de Pesquisa Sobre Política, Religião e Educação na Modernidade.

Maria Cristina Gomes Machado, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mcgmachado@uem.br

Doutora em Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp). Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Bolsista Produtividade do CNPq. Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares (GEPHEIINSE) - GT HISTEDBR Maringá.

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Published

2024-09-01

How to Cite

GOMES, M. A. de O.; ZANELATO, I. A.; ROCHA, A. S. da; MACHADO, M. C. G. THE 1964 COUP AND THE SUBJUGATION OF EDUCATION BY CAPITAL: THE CASE OF UNIVERSITY REFORM IN BRAZIL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 585–603, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78917. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78917. Acesso em: 26 sep. 2024.