CORE OF MEANING AS ANALYTICAL TREATMENT OF QUALITATIVE DATA IN EDUCATIONAL RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78874Keywords:
Qualitative Data; Critical-Dialectic Method; Core of Meaning; Educational Research.Abstract
This article aims to discuss the adoption of Nuclei of Meaning as an analytical tool for treating qualitative data in educational research of a critical-dialectical nature. In line with this analytical perspective, qualitative research and the Nucleus of Meaning were chosen for reading and interpreting the data produced. The approximate nature of this study is noteworthy, since it is recognized that the categorizations derived from the use of the Nucleus of Meaning enrich the analyses in educational research of a critical-dialectical nature. The findings of this research conclude that the application of the Nucleus of Meaning promotes a more effective integration between the critical-dialectical approach and the Nucleus of Meaning instrument. This relationship allows the researcher to reveal reality as a set of complexes permeated by contradictions and mediations.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt# Acesso em: 26 mar. 2024
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S.. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006 Acesso em 12 mar. 2024.
AGUIAR, W. M. J.; ARANHA, E. M. G.; SOARES, J. R. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. e07305, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053147305 Acesso em: 17 fev. 2024.
AGUIAR, W. M, J.; SOARES, J. R.; MACHADO, V. C.. Núcleos de significação: uma proposta metodológica em constante movimento. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 155, p. 56-75, jan./mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142818 Acesso em: 20 mar. 2024.
BAUER, M. W; GASKELL, G.. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002
CURY, C. R. J.. Educação e contradição. São Paulo, Editora: Cortez e Autores Associados, 1989.
ENGELS. F. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. São Paulo: Boitempo, 2024.
FRIGOTTO, G.. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 7° ed. São Paulo, Cortez, 2001. p. 71-90.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Líber Livro, 2010.
LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2011
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2017.
MARX, K. Manuscritos econômicos filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, K. A miséria da filosofia. Introdução de José Paulo Netto. São Paulo: Global, 1985.
MARX, K. ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
PIRES. M. F. C. O materialismo histórico-dialético e a educação. Paradigmas de Interpretação da Realidade e Projetos Pedagógicos, UNESP, campus de Botucatu, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006 Acesso em 12 mar. 2024
SOUZA. J. V. Método materialista histórico-dialético e pesquisa em políticas educacionais. In: CUNHA, C., VIEIRA DE SOUSA, J., SILVA, M. A. O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014, p 1-12.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lívia Gonçalves de Oliveira, Renata Esteves Lobato, Edileuza Fernandes Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.