CORE OF MEANING AS ANALYTICAL TREATMENT OF QUALITATIVE DATA IN EDUCATIONAL RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78874

Keywords:

Qualitative Data; Critical-Dialectic Method; Core of Meaning; Educational Research.

Abstract

This article aims to discuss the adoption of Nuclei of Meaning as an analytical tool for treating qualitative data in educational research of a critical-dialectical nature. In line with this analytical perspective, qualitative research and the Nucleus of Meaning were chosen for reading and interpreting the data produced. The approximate nature of this study is noteworthy, since it is recognized that the categorizations derived from the use of the Nucleus of Meaning enrich the analyses in educational research of a critical-dialectical nature. The findings of this research conclude that the application of the Nucleus of Meaning promotes a more effective integration between the critical-dialectical approach and the Nucleus of Meaning instrument. This relationship allows the researcher to reveal reality as a set of complexes permeated by contradictions and mediations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Gonçalves de Oliveira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, liviagoliveira03@gmail.com

Pesquisadora e Doutoranda em Educação pela Universidade de Brasília – UnB, professora da educação básica na Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal, Brasil.

Renata Esteves Lobato, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, renatalobato93@yahoo.com.br

Pesquisadora e Mestranda em Educação pela Universidade de Brasília – UNB, professora de Arte da Secretaria de Educação e Estado do Distrito Federal, Brasil.

Edileuza Fernandes Silva, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, edileuzafeunb@gmail.com

Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília – UNB, Brasil.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt# Acesso em: 26 mar. 2024

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S.. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006 Acesso em 12 mar. 2024.

AGUIAR, W. M. J.; ARANHA, E. M. G.; SOARES, J. R. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. e07305, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053147305 Acesso em: 17 fev. 2024.

AGUIAR, W. M, J.; SOARES, J. R.; MACHADO, V. C.. Núcleos de significação: uma proposta metodológica em constante movimento. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 155, p. 56-75, jan./mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142818 Acesso em: 20 mar. 2024.

BAUER, M. W; GASKELL, G.. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002

CURY, C. R. J.. Educação e contradição. São Paulo, Editora: Cortez e Autores Associados, 1989.

ENGELS. F. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. São Paulo: Boitempo, 2024.

FRIGOTTO, G.. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 7° ed. São Paulo, Cortez, 2001. p. 71-90.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Líber Livro, 2010.

LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2011

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARX, K. Manuscritos econômicos filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K. A miséria da filosofia. Introdução de José Paulo Netto. São Paulo: Global, 1985.

MARX, K. ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PIRES. M. F. C. O materialismo histórico-dialético e a educação. Paradigmas de Interpretação da Realidade e Projetos Pedagógicos, UNESP, campus de Botucatu, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006 Acesso em 12 mar. 2024

SOUZA. J. V. Método materialista histórico-dialético e pesquisa em políticas educacionais. In: CUNHA, C., VIEIRA DE SOUSA, J., SILVA, M. A. O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014, p 1-12.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.

Published

2024-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, L. G. de; LOBATO, R. E.; SILVA, E. F. CORE OF MEANING AS ANALYTICAL TREATMENT OF QUALITATIVE DATA IN EDUCATIONAL RESEARCH. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 854–869, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78874. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78874. Acesso em: 26 sep. 2024.