STATE OF THE ART: CONTINUED TRAINING OF LITERACY TEACHERS IN THE USE OF TECHNOLOGIES AND DIGITAL MEDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76708

Keywords:

State of the Art; Research in Education; Continuing Training; Digital Media; Literacy.

Abstract

The article presents a State of the Art research on the training of literacy teachers to use digital technologies and media. The objective is to understand the state of the discussions and possibilities for continued training with a view to the inclusion of digital media in the teaching of literacy teachers, in publications in education. The research was carried out through a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) – from the Platform of the Brazilian Institute of Information in Science. Data analysis involved a thorough reading of the summaries, methodologies and results of research carried out between the months of August 2011 and January 2023, considering that this period contextualizes the development of new technologies and their dissemination in school spaces, highlighting the emergence of Covid 19 pandemic driving the use of these resources. In relation to theoretical deepening, the following authors stand out: Creswell (2013); André et al. (1999); Romanowski and Ens [1](2006); Maia and Hobold (2014); Soares (2002) and Ferreiro (1995). The cited authors research different themes that support this study, with reflections on continuing teacher training, digital technologies and media, and literacy. The results, obtained through the analysis of master's dissertations and doctoral theses, point to the need for more investment in infrastructure in educational institutions focused on digital technologies and media and in the continued training of teachers for the appropriation of digital media in the literacy process.

 

 

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Author Biographies

Belenice Koffke Buff Rotini, UninterCentro Universitário Internacional (UNINTER), Curitiba, Paraná, Brasil, bele_rotini@hotmail.com

Doutorado em Educação e Novas Tecnologias - UNINTER - Centro Universitário Internacional. Mestre em Educação e Novas Tecnologias - UNINTER - Centro Universitário Internacional. Pós-Graduação em Avaliação Neuropsicoeducacional, em Educação Especial pela Faculdades Integradas Espírita – UNIABEM e em Magistério e Educação Superior pelo Instituto Tecnológico Educacional – ITECNE. Possui graduação em Pedagogia e Gestão Educacional pela Universidade Tuiuti do Paraná.

Joana Paulin Romanowski, Centro Universitário Internacional (UNINTER), Curitiba, Paraná, Brasil, joana.romanowski@gmail.com

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado em Educação, especialização em Alfabetização, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professora do Centro Universitário Internacional no Programa de Pós-Graduação em Educação e Novas Tecnologias - PPGENT, Mestrado e Doutorado.

Marcos Simioni Cruz, Faculdade de Campina Grande do Sul (FACSUL), Campina Grande do Sul, Paraná, Brasil, marcossimioni7@gmail.com

Especialista em Autismo com base no modelo de Ensino Estruturado pela Faculdade Pólis Civitas. Especialista em Educação Especial pela FACSUL. Graduado em Pedagogia, pela UNIANDRADE. Experiência e atuação na Educação Especial no contexto do ensino regular, no Atendimento Educacional Especializado nas funções de professor regente, Pedagogo e Diretor.

Matilde Dias Martins Pupo, Centro Universitário Internacional (UNINTER), Curitiba, Paraná, Brasil, matildepuppo8@gmail.com

Doutora em Educação e Novas Tecnologias - UNINTER; Mestre em Educação Profissional e Tecnológica do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Paraná. Graduada em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná em 2003; Pós graduada em Gestão de Políticas, Programas e Projetos Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná em 2004.

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Published

2024-05-15

How to Cite

ROTINI, B. K. B.; ROMANOWSKI, J. P.; CRUZ, M. S.; PUPO, M. D. M. STATE OF THE ART: CONTINUED TRAINING OF LITERACY TEACHERS IN THE USE OF TECHNOLOGIES AND DIGITAL MEDIA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 297–313, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76708. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76708. Acesso em: 21 nov. 2024.