INCONVENIENTS, INTRUSIVES AND INADEQUATE: DISPUTES FOR MIXED STUDENT HOUSING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO GRANDE DO SUL (1980-1983)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.73721

Keywords:

Moradia Estudantil; História das Mulheres; História das Instituições Educativas; Casa do Estudante Universitário.

Abstract

The present study aims to analyze the disputes involving the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and the female presence in the University Student House (CEU). These conflicts resulted from the irregular entry of young people who disputed student assistance in this space that, from 1971 to 1983, was offered only to men. The research was carried out by a combination of sources, but the preponderance is the documents obtained from the CEU Archive. It was possible to perceive that the University created numerous barriers to female access and demonstrated an authoritarian posture, as well as the prejudice of many servants in positions of power regarding their conceptions about women.

KEYWORDS: Student Housing; Women’s History; History of Educational Institutions; University Student House.

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Author Biography

Fabiana Pinheiro da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil , fabiana.pinheirodc@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Educacional pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É pesquisadora do Instituto Cultural Judaico Marc Chagall e bolsista, pelo Programa de Desenvolvimento Institucional, do Arquivo Memória Faced.

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Published

2023-08-29

How to Cite

COSTA, F. P. da. INCONVENIENTS, INTRUSIVES AND INADEQUATE: DISPUTES FOR MIXED STUDENT HOUSING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO GRANDE DO SUL (1980-1983). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 446–459, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.73721. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73721. Acesso em: 18 sep. 2024.