(RE)PLANEJANDO AULAS DE CIÊNCIAS: O CONTEXTO DE UM CENTRO DE ATENDIMENTO SOCIOEDUCATIVO DE GOIÂNIA
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.41933Keywords:
adolescentes em conflito com a lei, ensino de ciências, planejamento escolar.Abstract
Este trabalho objetiva compreender como as aulas de Ciências são planejadas em um Centro de Atendimento Socioeducativo de Goiânia-GO, no qual se encontram adolescentes em conflito com a lei, privados e restritos de liberdade enquanto cumprem a medida socioeducativa de internação. Com o intento de abarcar e subsidiar a compreensão de elementos que partem da vida cotidiana dos participantes, percebe-se a necessidade de uma abordagem qualitativa nos moldes da pesquisa participante. Para a construção dos dados opta-se pela elaboração do planejamento das aulas de Ciências com a professora da instituição. Mediante a construção dos planos de aula concluiu-se que as intencionalidades educativas expressas no planejamento das aulas bem como no seu desenvolvimento possibilitam os caminhos para condução do aprendizado, logo, deve-se resgatar no planejamento pedagógico das aulas o compromisso com as novas maneiras de apreender e fazer Ciências, ampliando as vivências cidadãs, as quais são pouco empregadas no contexto da instituição escolar.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.