INTERLOCUÇÕES ENTRE O ENSINO SUPERIOR E A EDUCAÇÃO BÁSICA: REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v39i2.20901Keywords:
Universidade, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR), Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE), Formação docente inicial e continuada.Abstract
Como os conhecimentos e saberes universitários têm adentrado as instâncias escolares da Educação Básica no Brasil? Para responder o cerne dessa questão que privilegia a interlocução entre o Ensino Superior e a Educação Básica, neste artigo busca-se compreender o movimento acadêmico que orienta a formulação de políticas educacionais para a formação em serviço de professores da escola pública, no século XXI. Assim, historiciza-se a relação entre universidade e formação inicial/continuada de professores da educação básica no Brasil; apresentam-se dilemas e perspectivas das políticas educacionais contidas no Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica e no Programa de Desenvolvimento Educacional; e aponta-se contribuições da Universidade na implementação de políticas educacionais à formação do professor e suas repercussões ao trabalho docente.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.