DO DISCURSO DA VALORIZAÇÃO À REALIDADE DA PRECARIZAÇÃO: OS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO DO CONTEXTO DO FUNDEF E DO FUNEB
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v38i3.18295Keywords:
financiamento da educação básica, precarização, valorização dos profissionais da educação, Fundef, FundebAbstract
O presente trabalho, construído como estudo exploratório, a partir de uma pesquisa sobre as origens históricas e as perspectivas da política de fundos constitucionais no contexto do financiamento à Educação Básica no Brasil, discute a política de valorização do magistério segundo os referidos fundos constitucionais, destacadamente o Fundo de Valorização do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério (Fundef) e o Fundo de Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb). Realizou-se um levantamento no conjunto da legislação pertinente ao financiamento da educação, em particular, da educação básica brasileira, a Constituição Federal de 1988, a LDB 9394/1996, Emendas Constitucionais, resoluções e pareceres do Conselho Nacional de Educação, do MEC e literatura pertinente. Ao final, destacamos que, é possível considerar que, historicamente, a problemática que envolve a valorização do magistério se apresenta como um dos assuntos que, como integrante das políticas educacionais e do financiamento, assume centralidade no discurso, embora, em geral, na prática, permaneça relegada a um segundo plano ou negligenciada pelo poder público.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.