EDUCATION IN THE POST-TRUTH ERA: OUTLOOK OF THE CONVERGENCE BETWEEN EDUCATION, COMMUNICATION AND TECHNOLOGIES IN CONTEMPORARY TIMES BESIEGED BY MISINFORMATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82048Keywords:
Educommunication; Communication and Information Technologies; Social Networks; Fake News.Abstract
The article addresses the convergence between education, communication and technology and discusses the impacts of Information and Communication Technologies on pedagogical processes, as well as exploring the challenges of education in this context. The objective is to problematize the Information Society – surrounded by disinformation – and present perspectives on the articulations that underpinned the post-truth era and its implications for communication and education. The bibliographic study has an exploratory research methodology, qualitative approach, interdisciplinary character, critical analysis method and is based on interdisciplinary studies that integrate education, communication and technology. The discussions highlight the importance of critical dialogue about ICTs and their forms of use in education, as well as highlighting the need to promote, through pedagogical processes, the fight against disinformation. Measures such as regulating big tech, digital literacy, educommunicative pedagogical practices, and combating the platformization of teaching, as well as Freirean transformative-critical education, can contribute significantly to this purpose.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ARAUJO, T. M. S. Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17761. Acesso em: 21 fev. 2025
ASSANGE, J. MÜLLER-MAGUHN, A. APPELBAUM, J. ZIMMERMANN, J. Cypherpunks: Liberdade e o Futuro da Internet. São Paulo: Boitempo, 2013.
AZAMBUJA, C. C. DE.; SILVA, G. F. DA. Novos desafios para a educação na Era da Inteligência Artificial. Filosofia Unisinos, v. 25, n. 1, 2024.
BARCELOS T. N.; MUNIZ L. N.; DANTAS D. M.; COTRIM JUNIOR D. F.; CAVALCANTE J.R.; FAERSTEIN E. Análise de fake news veiculadas durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Revista Panam Salud Publica, EUA, v. 45, n. 65, 2021. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2021.v45/e65/pt/# . Acesso em: 15 fev. 2025
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
BRITTOS. V. C. A comunicação no capitalismo avançado. Signo y Pensamiento, v. 19, n. 36, p. 33-46, 2000. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/5224. Acesso em: 11 fev. 2025.
BUENO, Wilson da Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010.
CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais e desconectados. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v.16, n. 2, 2003. p. 221-236. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 11 fev. 2025.
COSTA, C. Dataísmo, a religião do século XXI. Revista CIO (blog). 1 ago. 2018. Disponível em: https://itforum.com.br/dataismo-a-religiao-do-seculo-xxi/ .
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FRISCHMANN, B.; SELINGER. E. Re-engineering humanity. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.
GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. de O; ARROIO, A. Fake News Científicas: Percepção, Persuasão e Letramento. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts/. Acesso em: 23 fev. 2025.
KAUFMAN. D. A Inteligência Artificial irá suplantar a inteligência humana?São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.
KAUFMAN. D. Inteligência Artificial e os desafios éticos: a restrita aplicabilidade dos princípios gerais para nortear o ecossistema de IA. PAULUS, v. 5, n. 9, jul. 2021.Disponível em: https://revista.fapcom.edu.br/index.php/revista-paulus/article/view/453/427. Acesso em: 23 jan. 2025.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2018. MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTÍN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à educomunicação. Comunicação & Educação,n. 18, p. 51-61, São Paulo, 2000. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920 . Acesso em: 11 fev. 2025.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001. Relatório da OCDE mostra que brasileiros são os piores em identificar notícias falsas. Jornal da USP, 2024. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/relatorio-da-ocde-mostra-que-brasileiros-sao-os-piores-em-identificar-noticias-falsas/. Acesso em: 23 jan. 2025.
SANTAELA. L. A onipresença do design. CHAPON, Pelotas, v. 1, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/CDD/article/view/14322 Acesso em: 23 jan. 2025.
SANTAELA. L. Potências e desafios da sociedade Informacional. In: Congresso Mundial de Informação em Saúde e Bibliotecas, 9., Salvador, 2005, Anais [...]. Salvador: ICML, 2005. Disponível em: http://www.icml9.org/program/public/documents/salvadorsantaella-141204.pdf . Acesso em: 21 jan. 2025.
SANTAELLA, L.; KAUFMAN, Dora. Os dados estão nos engolindo? Civitas - Revista De Ciências Sociais. Dossiê: Digitalização e Dataficação da Vida: Pervasividade, Ubiquidade e Hibridismos Contemporâneos, v. 21, n. 2, p. 214-223, maio. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/39640. Acesso em: 03 fev. 2025.
SANTAELLA. L. Humanos Hiper-Híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.
SANTAELLA. L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SEGATA, J; THEOPHILOS, R. Digitalização e dataficação da vida. Civitas - Revista de Ciências Sociais. Dossiê: Digitalização e Dataficação da Vida: Pervasividade, Ubiquidade e Hibridismos Contemporâneos, v. 21, n. 2, p. 186-192, 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40987. Acesso em: 08 fev. 2025.
SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.
VOGT, C. De ciências, divulgação, futebol e bem-estar cultural. In: PORTO, C. M.; BROTAS, A. M. P.; BORTOLIERO, S. T. (Orgs.) Diálogos entre Ciência e Divulgação Científica: leituras contemporâneas. Salvador: Edufba, 2011. p.7-17.
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiana Maria Soares Araujo, Hylio Laganá Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



