This is an outdated version published on 2025-09-08. Read the most recent version.

APPLICATION OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE AND THE PRODUCTION OF EDUCATIONAL GAMES IN TEACHING CELL BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82232

Keywords:

Cytology; Teaching by Inquiry ; Educational Technologies.

Abstract

The research aimed to reflect on the perception of an investigative teaching sequence and the creation of educational games in Cell Biology teaching. Using a qualitative approach and action research, it followed the 5Es model, integrating educational technologies and educational games to encourage autonomy and active learning. Students explored concepts through analogies, discussions, and the creation of educational games. They also used tools like Kahoot and programmed digital games. Participation in group discussions was rated as average, high, or very high by 75% of students, indicating greater engagement, reinforced learning, and the development of socio-emotional skills, demonstrating the effectiveness of investigative teaching combined with active methodologies. The conclusion isthat the proposal fosters a more inclusive and meaningful education, promoting student empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Carlos Ferreira Paulino, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, juan.carlos@aluno.uece.br

Mestre em Ensino de Biologia (UECE). Licenciado em Ciencias Biologicas (UECE). Docente da Secretaria de Educacao do Ceara (SEDUC/CE).

Jones Baroni Ferreira de Menezes, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, jones.baroni@uece.br

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2021). Mestre em Ciências Fisiológicas pela Universidade Estadual do Ceará (2011). Especialista em Educação a Distância pela Universidade Estadual do Ceará, em parceria com a Universidade Aberta do Brasil (2015). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas na Universidade Estadual do Ceará (2007 - 2008). 

References

ALBERTS, B. Biologia Molecular da Célula. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D., HANESIAN, H.Psicología Educativa: unpunto de vista cognoscitivo. México, Trillas, 1983.

AZEREDO, K. G; JUNGES, Lucas Marques; BEDIN, Everton. O papel do professor e a falta de infraestrutura na escola pública: um desafio superado. Pedagogia em Foco, v. 15, n. 13, p. 156-169, 2020.

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.

BELÉM, E. de A. O professor como facilitador da aprendizagem: um processo dialético sóciointeracionista na educação infantil. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S. l.], v. 5, p. 27–36, 2023. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/73 . Acesso em: 14 out. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular .Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio . Acesso em: 12. ago. 2023.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2008.

BYBEE, Rodger. W., Taylor, J.A., Gardner A., Scotter, P. V., Powell, J.C., Westbrook, A.; Landes, N. The bscs 5e instructional model: originsandeffectiveness. Office Of Science EducationNationalInstitutesOf Health. 1-80, 2006.

BORGES, R. M. R.; LIMA, V. M. R. Tendências contemporâneas do ensino de Biologia no Brasil. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciências, [s. l.], v. 6, n. 1, p. 165-175, 2007. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART10_Vol6_N1.pdf . Acesso em: 23 out. 2024.

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricose Metodológicosdo Ensinopor Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2018. 765–94. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765 . Acesso em: 17. jul. 2023.

CARVALHO. V; C. LATORRE P; SERÓN, P. “Serious Games Network”, III Congresso Internacional de Arqueologia e Informática Gráfica, Sevilha, 2013.

CARVALHO, A. M. P., et al. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Editora Thompson, 2004.

CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/02/DCRC_2019_OFICIAL.pdf . Acesso em: 17 jul. 2023.

CEZAR-DE-MELLO, P.; GONÇALVES, P. Grupos sanguíneos a partir da aprendizagem baseada em problemas: elaboração e avaliação de uma proposta didática investigativa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 6, p. 918-936, 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2683 . Acesso em: 10. jul. 2023.

COSTA, P. M .S., ARAÚJO, A.C.L., MOREIRA, D.N.,& GEGLIO, P.C.(2019, 5a 9 de novembro). O estágio curricular na concepção dos estudantes dos cursos de licenciatura em química: uma análise das respostas ao questionário do ENADE. [Apresentação de trabalho]. Anais do 59º Congresso Brasileiro de Química. João Pessoa. Brasil. http://www.abq.org.br/cbq/2019/trabalhos/6/1942-27643.html. Acesso em:

FONSECA, J. J. S. da; FONSECA, S. M. H. P. da. Didática Geral. Sobral: Instituto Superior de Teologia Aplicada –INTA. 2016. 87p.

FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J; GALUCH, M. T. B. O que conhecem os estudantes do ensino superior sobre células-tronco. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais...Florianópolis: ENPEC, 2009.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MENEZES, J. B. F. de; GOMES, R. de M. B. Ensino investigativo sobre a importância da vacinação para a promoção da saúde. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 848–865, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.31718. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31718 . Acesso em: 26 nov. 2024.

MÓL, G. S. (2019). Pesquisa qualitativa em ensino de química. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(9), 495–513. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/140/96

MOREIRA, M., TASSIGNY M. O aprendizado baseado em gestão como práxis e a gamificação como ferramenta para o desenvolvimento de competências gerenciais. Educação e Cultura Contemporânea. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5935/REEDUC.V16I42.2197 . Acesso em: 12 ago. 2023.

PINTO, A. S. da S. et al Inovação didática - projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peerinstruction”. Janus, Lorena, v. 9, n. 15, p. 75-87, 2012.

RIVKIN, A.; GIM, S. Studentpreferencesregardingteachingmethods in a drug-induceddiseases and clinicaltoxicology course.American Journalof Pharmaceutical Education, Arlington, v. 77, n. 6, p. 123, 2013.

SANTOS; J. M; DO CARMO, D. F. de M. Atividades investigativas no ensino de ciências: uma experiência na abordagem de modelos atômicos. Revista Docentes, v. 9, n. 25, p. 40-47, 2024.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e Escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v.17, 2015.

Published

2025-09-08

Versions

How to Cite

CARLOS FERREIRA PAULINO, Juan; BARONI FERREIRA DE MENEZES, Jones. APPLICATION OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE AND THE PRODUCTION OF EDUCATIONAL GAMES IN TEACHING CELL BIOLOGY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 815–831, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82232. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82232. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.