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NATIONAL DIGITAL EDUCATION POLICY: TEACHER EDUCATION IN PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82201

Keywords:

Política Nacional de Educação Digital; Formação Docente; Tecnologias Digitais.

Abstract

This study aims to analyze the challenges posed by the National Digital Education Policy (PNED), in light of national inequalities in infrastructure and connectivity, seeking to identify premises for an ethical and inclusive teacher education that goes beyond merely instrumental perspectives. The research adopts a descriptive theoretical approach, based on bibliographic and documentary sources. Documents considered include the PNED itself, the National Connected Schools Strategy, as well as national data from Anatel, the Brazilian Internet Steering Committee, and the Brazilian Basic Education Yearbook. The proposed educational dimensions are grounded in the contributions of Edgar Morin, Maria Cândida Moraes, Paulo Freire, and Humberto Maturana, drawing on ecosystemic and transdisciplinary foundations that support an emancipatory teacher education.

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Author Biographies

Michelle Jordão Machado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR), Curitiba, Paraná, Brasil, michellejm@gmail.com

Pós-doutoranda em Educação (PUCPR); doutora (2014) e mestre (2000) em Educação pela Universidade Católica de Brasília; pós-graduada em Psicopedagogia e Educação a Distância, licenciada em Pedagogia e Letras; bacharel em Direito (IDP). Atua na Divine Consultoria e Assessoria. Diretora de Educação e Inovação da Rede Heavenly Internacional School

Adriana Justin Cerveira Kampff , Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, adriana.kampff@pucrs.br

Doutora em Informática na Educação e mestre em Ciências da Computação pela UFRGS. Especialista em Gestão Curricular e bacharel em Informática pela PUCRS. Professora titular permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS. Pró-reitora de Graduação e Educação Continuada da PUCRS

 

Patrícia Lupion Torres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR), Curitiba, Paraná, Brasil, patricia.lupion@pucpr.br

Graduada em Pedagogia (PUCPR), mestre em Educação (PUCPR) e doutora em Engenharia de Produção – Mídia e Conhecimento (UFSC). Coordenadora do PPGE – PUCPR.

 

 

References

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Published

2025-09-08

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How to Cite

JORDÃO MACHADO, Michelle; JUSTIN CERVEIRA KAMPFF , Adriana; LUPION TORRES, Patrícia. NATIONAL DIGITAL EDUCATION POLICY: TEACHER EDUCATION IN PERSPECTIVE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 798–814, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82201. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82201. Acesso em: 5 dec. 2025.

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