APPLICATION OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE AND THE PRODUCTION OF EDUCATIONAL GAMES IN TEACHING CELL BIOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82232Keywords:
Cytology; Teaching by Inquiry ; Educational Technologies.Abstract
The research aimed to reflect on the perception of an investigative teaching sequence and the creation of educational games in Cell Biology teaching. Using a qualitative approach and action research, it followed the 5Es model, integrating educational technologies and educational games to encourage autonomy and active learning. Students explored concepts through analogies, discussions, and the creation of educational games. They also used tools like Kahoot and programmed digital games. Participation in group discussions was rated as average, high, or very high by 75% of students, indicating greater engagement, reinforced learning, and the development of socio-emotional skills, demonstrating the effectiveness of investigative teaching combined with active methodologies. The conclusion isthat the proposal fosters a more inclusive and meaningful education, promoting student empowerment.
Downloads
References
ALBERTS, B. Biologia Molecular da Célula. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D., HANESIAN, H.Psicología Educativa: unpunto de vista cognoscitivo. México, Trillas, 1983.
AZEREDO, K. G; JUNGES, Lucas Marques; BEDIN, Everton. O papel do professor e a falta de infraestrutura na escola pública: um desafio superado. Pedagogia em Foco, v. 15, n. 13, p. 156-169, 2020.
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.
BELÉM, E. de A. O professor como facilitador da aprendizagem: um processo dialético sóciointeracionista na educação infantil. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S. l.], v. 5, p. 27–36, 2023. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/73 . Acesso em: 14 out. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular .Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio . Acesso em: 12. ago. 2023.
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2008.
BYBEE, Rodger. W., Taylor, J.A., Gardner A., Scotter, P. V., Powell, J.C., Westbrook, A.; Landes, N. The bscs 5e instructional model: originsandeffectiveness. Office Of Science EducationNationalInstitutesOf Health. 1-80, 2006.
BORGES, R. M. R.; LIMA, V. M. R. Tendências contemporâneas do ensino de Biologia no Brasil. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciências, [s. l.], v. 6, n. 1, p. 165-175, 2007. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART10_Vol6_N1.pdf . Acesso em: 23 out. 2024.
CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricose Metodológicosdo Ensinopor Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2018. 765–94. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765 . Acesso em: 17. jul. 2023.
CARVALHO. V; C. LATORRE P; SERÓN, P. “Serious Games Network”, III Congresso Internacional de Arqueologia e Informática Gráfica, Sevilha, 2013.
CARVALHO, A. M. P., et al. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Editora Thompson, 2004.
CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/02/DCRC_2019_OFICIAL.pdf . Acesso em: 17 jul. 2023.
CEZAR-DE-MELLO, P.; GONÇALVES, P. Grupos sanguíneos a partir da aprendizagem baseada em problemas: elaboração e avaliação de uma proposta didática investigativa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 6, p. 918-936, 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2683 . Acesso em: 10. jul. 2023.
COSTA, P. M .S., ARAÚJO, A.C.L., MOREIRA, D.N.,& GEGLIO, P.C.(2019, 5a 9 de novembro). O estágio curricular na concepção dos estudantes dos cursos de licenciatura em química: uma análise das respostas ao questionário do ENADE. [Apresentação de trabalho]. Anais do 59º Congresso Brasileiro de Química. João Pessoa. Brasil. http://www.abq.org.br/cbq/2019/trabalhos/6/1942-27643.html. Acesso em:
FONSECA, J. J. S. da; FONSECA, S. M. H. P. da. Didática Geral. Sobral: Instituto Superior de Teologia Aplicada –INTA. 2016. 87p.
FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J; GALUCH, M. T. B. O que conhecem os estudantes do ensino superior sobre células-tronco. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais...Florianópolis: ENPEC, 2009.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.
MENEZES, J. B. F. de; GOMES, R. de M. B. Ensino investigativo sobre a importância da vacinação para a promoção da saúde. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 848–865, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.31718. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31718 . Acesso em: 26 nov. 2024.
MÓL, G. S. (2019). Pesquisa qualitativa em ensino de química. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(9), 495–513. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/140/96
MOREIRA, M., TASSIGNY M. O aprendizado baseado em gestão como práxis e a gamificação como ferramenta para o desenvolvimento de competências gerenciais. Educação e Cultura Contemporânea. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5935/REEDUC.V16I42.2197 . Acesso em: 12 ago. 2023.
PINTO, A. S. da S. et al Inovação didática - projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peerinstruction”. Janus, Lorena, v. 9, n. 15, p. 75-87, 2012.
RIVKIN, A.; GIM, S. Studentpreferencesregardingteachingmethods in a drug-induceddiseases and clinicaltoxicology course.American Journalof Pharmaceutical Education, Arlington, v. 77, n. 6, p. 123, 2013.
SANTOS; J. M; DO CARMO, D. F. de M. Atividades investigativas no ensino de ciências: uma experiência na abordagem de modelos atômicos. Revista Docentes, v. 9, n. 25, p. 40-47, 2024.
SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2018.
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e Escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v.17, 2015.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (3)
- 2025-10-21 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Carlos Ferreira Paulino, Jones Baroni Ferreira de Menezes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



