TEACHING (TRANS)FORMING IN A PANDEMIC PERIOD: PERCEPTIONS OF STUDENTS IN A GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79137Keywords:
Mental Health; Postgraduates; Teaching; Teaching-learningAbstract
This study aimed to explore the perceptions of students in a Postgraduate Program in Education (PPGE) at a State University in the south of the country, regarding the importance of the relationship between advisors and graduate students during the pandemic period. To this end, a mixed-method field research was carried out, integratingquantitative and qualitative data in a single study, in which 76 graduate students participated. The data were collected through an intersectional survey, sent remotely through an online link, and the data were analyzed using the content analysis method. During the research, it was observed that the professors-advisors performed their duties in a valuablemanner, exercising their functions with dedication, courage and commitment, welcoming and strengthening the bonds with the students. This contributed to facing the stressors resulting from the pandemic period, preventingdropout from the graduate course.
Downloads
References
ADORNO, T. Educação e Emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1970.
ALMEIDA, M. E. B. Narrativa das relações entre currículo e cultura digital em tempos de pandemia: uma experiência na pós em graduação. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 5280, 2021.
BABBIE, E. Métodos de pesquisas de Survey. Tradução de Guilherme Cezarino. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
BELEI, R. A; GIMENIZ-PASCHOAL, S. R.; NASCIMENTO, E. N.; MATSUMOTO, P. H. V. R. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, n. 30, p. 187-199, 2008.
BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre a literatura e história da cultura. Obras Escolhidas, v. 1., 3. ed. Brasília: Editora Brasiliense, p. 114-119, 1987.
BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, p. 197-221, 1994.
CAMPOS, V. T. B. Marcas indeléveis da docência no Ensino Superior: representações relativas à docência no Ensino Superior de pós-graduandos de Instituições Federais de
Ensino Superior. 304 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
COSTA, C. L. Educação em Tempos de Pandemia: Ensino Remoto Emergencial e Avanço da Política Neoliberal. Revista Expedições, Morrinhos, v. 11, p. 1-15, 2020.
COSTA, J. A.; MACHADO, D. C. P.; COSTA, T. A.; ARAÚJO, F. C.; NUNES, J. C.; COSTA, H. T. S. da. Dificuldades enfrentadas durante o ensino remoto. Rebena – Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Rio Largo, v. 1, p. 80-95, 2021.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CUNHA, M. A. A. Narrar a minha experiência ou como buscar o lirismo em tempos de incertezas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 16, p. 1535-1548, Edição Especial, 2020.
FARIAS, R. C.; SILVA, D. M. P. Ensino remoto emergencial: virtualização da vida e o trabalho docente precarizado. Geografares, Vitória, v. 1, n. 32, p. 1-19, 2021.
FREITAS, R. F.; RAMOS, D. S.; FREITAS, T. F.; SOUZA, G. R. de.; PEREIRA, E. J.; LESSA, A. C. Prevalência e fatores associados aos sintomas de depressão, ansiedade e estresse em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 70, n. 4, p. 283-929, 2021.
GAGNEBIN, J. M. História e Narração em W. Benjamin. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
GALDINO, M. J. Q. Síndrome de Burnout e qualidade de vida entre estudantes de pós-graduação stricto sensu em enfermagem. 183 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GIOVANI, F.; MACHADO, A. L. Do narrar sobre narrativas: o projeto ANANSE na alfabetização em caráter remoto. Revista Estudos Interdisciplinares, v. 4, n. 1, p. 54-67, 2022.
GLATZ, E. T. M. M. A saúde mental na pós-graduação: um estudo sobre as percepções de pós-graduandos acerca do sofrimento psíquico e das experiências vivenciadas no
contexto de pandemia. 2022. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.
GLATZ, E. T. M. M. G.; YAEGASHI, S. F. R.; SÁNCHEZ-HUETE, J. C.; COUTINHO, K. A.; SOUZA, S. T. de. Ensino Remoto Emergencial e a saúde mental de pós-graduandos: o sofrimento psíquico discente em tempos de pandemia. REVASF, Petrolina, vol. 12, n.28, p. 1-26, 2022.
GONÇALVES, N. C. A.; SANTOS JUNIOR, R.; MIYAZAKI, M. C. O. S.; SANTOS, L. L. dos; CASTIGLIONI, L. Pandemia do Coronavírus e o Ensino Remoto Emergencial: Percepção do Impacto no Bem-Estar da Universidade. Psicologia, Conocimiento y Sociedad, Montevideo, v. 11, n. 3, p. 40-59, 2021.
HORKHEIMER, M. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Os pensadores. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, p. 117-154, 1983.
LOUZADA, R. C. R. Formação do pesquisador, trabalho científico e saúde mental. 2005. 169 f. Tese (Doutorado em Psiquiatria e Saúde Mental) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2024.
ORLANDI, E. P. Análise do Discurso. Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes: Campinas, 2005.
NOBRE, M. A teoria crítica. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
PESSOA, F. Livro do Desassossego. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.
PRECOMA, E.C. A. Representações de violência reveladas por crianças, adolescentes e suas famílias em situação de risco social: histórias e caminhos de resiliência. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
QUEIROS, G. B. Pedagogia Universitária e pandemia: novos desafios na formação docente em isolamento social. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 66, p. 459-467, 2021.
SANTOS, K. D.; CASTRO, S. de.; VALLE JUNIOR, S. R.; RODRIGUES, E. S.; ALMEIDA, P. R. de. Ensino Online em tempos de pandemia: a opinião de universitários quanto aos desafios encontrados. Research, Society and Development, [S. I.], v. 10, n. 10, p. 1-9, 2021.
SILVA, A. C.; TCHAICKA, L.; SÁ-SILVA, J. R. (org.). Experiências de aulas remotas nos cursos de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Maranhão: volume I. São Luís: EDUEMA, 2021.
SILVA, C. M. L.; FILHA-LIMA, M. S. N. O.; MARTINS, E. L. Pós-graduação stricto sensu no ensino remoto emergencial: desafios e perspectivas. Ensino em Perspectiva, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-11, 2021.
SILVA, J.; GOULART, I. C. V.; CABRAL, G. R. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 407-423, 2021.
SOUZA, J. M.; DELL’AGLI, B. A. V.; COSTA, R. Q. F.; CAETANO, L. M. Docência na pandemia: saúde mental e percepções sobre o trabalho on-line. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 24, n. 2, p. 142-159, 2021.
WHO. WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO Coronavírus (COVID-19) – Dashboard. [2024]. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 04 abr. 2024.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Solange Franci Raimundo Yaegashi, Juan Carlos Sánchez-Huete, Terezinha Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



