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THE PEDAGOGICAL PRINCIPLE OF HOPE IN THE VOICES OF YOUNG WORKERS IN POPULAR PRE-COLLEGE COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82561

Keywords:

Pedagogical Principle of Hope, Youth Dreams, Popular Pre-University Courses, Young Workers

Abstract

The result of research conducted in two popular preparatory courses in the metropolitan region of Rio de Janeiro, the premise is that these courses that are proliferating throughout Brazil are expressions of the historical-social production of educational duality. The objective is to analyze the dreams of young workers with precarious employment relationships who attend these initiatives. The qualitative research was based on the main concepts of Ernst Bloch and Paulo Freire. The interviews with the young people were analyzed from a critical perspective of language, through which we sought to understand the pedagogical principle of hope as an action of the waking dreams of young people to gain access to university. The results point to the relevance of reflecting on the limits and possibilities of the PVPs in the context of high school reform and the perspective of dreams as an anticipatory consciousness that guides the senses of young people for their actions in the world.

 

Keywords: Philosophical-Pedagogical Principle of Hope; Youth Dreams; Popular Pre-University

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Author Biographies

Marcia Alvarenga, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Faculdade de Formação de Professores

Professora associada da UERJ. Doutora em Educação pela UFRJ (2003), atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Faculdade de Formação de Professores da UERJ. Foi membro titular do Conselho Superior de Ensino Pesquisa e Extensão da UERJ (2012-1014 e 2014-2016). Líder do grupo de pesquisa Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (PPEJAT/CNPq). Pós-Doutorado em Educação pela UFMG (CNPq) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Évora. Integra o Programa de extensão e pesquisa Vozes da Educação: Políticas, História e Memória das escolas. Exerceu a vice coordenação do GT 18 - Educação de Pessoas Jovens e Adultas da ANPED (2019-2023). É Procientista da UERJ com bolsa de produtividade Faperj/UERJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas e educação em periferias urbanas, educação de jovens e adultos trabalhadores, poder local, direito à educação e movimentos sociais.

Monica Paiva Volpato Santos, Assessora Movimento Social - Pesquisadora PPEJAT/CNPq

Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Faculdade de Formação de Professores da UERJ. Participa do grupo de pesquisa Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (PPEJAT/CNPq). Pesquisadora bolsista Uerj ( 2023 - 2024), estuda o movimento de Pré-vestibular Comunitário e suas relações com a dualidade educacional e desigualdade social com ênfase na juventude trabalhadora, atuando principalmente nos seguintes campos: Educação de jovens e adultos trabalhadores; educação popular, direito à educação e movimentos sociais.

Alex Luiz de Oliveira Vieira

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/UERJ). Foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Pesquisador do projeto: "Tecendo diálogos e produzindo conhecimento: juventude, favela, promoção da saúde e educação superior", da Coordenação de Cooperação Social Fiocruz. Membro do Grupo de Pesquisa PPEJAT (Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos da Classe Trabalhadora). Tem interesse em História do Brasil República, em Ensino de História da África e dos Afro-brasileiros e em Educação Popular, com ênfase em Pré-Vestibular Populares.

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Acesso em 03 de mar. 2010.

Published

2025-09-08

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How to Cite

ALVARENGA, Marcia; PAIVA VOLPATO SANTOS, Monica; DE OLIVEIRA VIEIRA, Alex Luiz. THE PEDAGOGICAL PRINCIPLE OF HOPE IN THE VOICES OF YOUNG WORKERS IN POPULAR PRE-COLLEGE COURSES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 447–462, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82561. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82561. Acesso em: 5 dec. 2025.

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