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APPLICATION OF PUBLIC BUDGET RESOURCES: EXPENDITURE ON INFORMATION TECHNOLOGY (IT) AT FEDERAL UNIVERSITIES BETWEEN 2013 AND 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.81447

Keywords:

Higher Education. Education Financing. Federal Universities. Information Technology Expenses.

Abstract

This research was initiated from the subject"Financing Brazilian Education", offered by the Postgraduate Programme in Education (PPGE/UFG), to acquire and disseminate specific knowledge about the financing of education in Brazil, as well as being a mechanism for training new researchers in the field of education financing. The quantitative study, with descriptive procedures based on documentary research, analyzed public information on the budget resources allocated to information technology (IT) expenses in Federal Universities (UFs) between 2013 and 2022, taking into account the expenditure groups and regions of the country (Brazil). The results showed that no region achieved a liquidation rate higher than 50.62%; in the North, this rate was only 36.54%. Given the above, and considering the findings of Rodrigues et al. (2023), it can be inferred that in the last decade, there has been a scenario of increasing budget restrictions, especially accentuated in the 2015/2016 and 2018/2022 periods. These reductions have mainly affected discretionary expenditure, limiting the ability of public managers to allocate resources efficiently. Spending on personnel, costs, and investment have all fallen significantly, with investment suffering the most. The conflict between economic and social interests in education is a key challenge; therefore, a fair allocation of resources is essential to improve the quality of public education and reduce inequalities, strengthening the role of universities in national progress and building a fair and more democratic education system.

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Author Biographies

Luiz Fernando Gonçalves da Silva Araújo, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, luizfernandogoncalves@ufg.br

Doutorando em Educação pelo programa de pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/UFG) na linha de pesquisa: Estado, Políticas e História da Educação. Mestre em Gestão de Empresas pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (ULHT/Lisboa), com título reconhecido pela UFG (2018). Especialista em Gestão de Pessoas (2014) e bacharel em Administração (2012) pela Faculdade Unida de Campinas (FacUnicamps). Atualmente, exerce o cargo de técnico-administrativo em educação (TAE) na UFG como Administrador, lotado na Pró-Reitoria de Pesquisa e Inovação (PRPI). Participa da Rede de Pesquisa EaD - Internacional Qualidade e Regulamentação no contexto da educação aberta, flexível ou a distância no Brasil e América Latina" com apoio da Associação Universidade em Rede (UniRede). É membro do Grupo de Pesquisa em Tecnologias e Educação a Distância (GEaD/UFG/DGP-CNPq) e do Laboratório de Gestão da Informação e Conhecimento (LabIC/UFG).

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, daniela_lima@ufg.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1995), especialização em Avaliação Educacional pela Universidade Católica de Goiás (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2005)/Bolsa PAPED-MEC, doutorado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013)/Bolsa Fapeg-Goiás e Pós-Doutorado em Educação pela UFMT (2019)/Bolsa Capes/Fapeg. Professora Associada da Universidade Federal de Goiás no Curso de Pedagogia e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFG (2022-atual).

Rodrigo Gouvêa Rodrigues, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rodrigogouvea@ufg.br

É Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/FE/UFG). Possui Mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2018), 2 Licenciatura em Letras/Inglês e suas respectivas literaturas pelo programa PARFOR (UFMT/Sinop, 2016), 2 Licenciatura em Biologia pelo programa PARFOR (UFMT/Barra do Graças, 2013), Especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Sinop (2012), Licenciatura em Computação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2010). Atualmente é Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Federal de Goiás (UFG/Goiânia), lotado na Faculdade de Educação (FE).

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Published

2025-04-30

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How to Cite

GONÇALVES DA SILVA ARAÚJO, Luiz Fernando; DA COSTA BRITTO PEREIRA LIMA, Daniela; GOUVÊA RODRIGUES, Rodrigo. APPLICATION OF PUBLIC BUDGET RESOURCES: EXPENDITURE ON INFORMATION TECHNOLOGY (IT) AT FEDERAL UNIVERSITIES BETWEEN 2013 AND 2022. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.81447. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/81447. Acesso em: 5 dec. 2025.

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