THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ROLE OF POPULAR EDUCATION AND PARTICIPATORY DESIGN APPLIED TO TECHNICAL ASSISTANCE FOR SOCIAL INTEREST HOUSING (TASIH)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79561

Keywords:

Popular Education; Participatory Design; Architecture; Methodology.

Abstract

This essay aims to reflecton popular education and participatory design in the context of technical assistance in Architecture, emphasizing aspects related to participatory and collaborative methods. The study  adopted a bibliographic review as a methodological procedure to understand the topics discussed. It was identified that Freirean popular education and participatory design share similarities in terms of practices. For technical assistance professionals, both approaches serve to promote inclusion and dialogue, strengthening collective construction, community autonomy, and the understanding of latent needs. Through this essay, it was understood that these approaches have the potential to improve community engagement and enhance project solutions, contributing to the quality of life and social housing for residents of marginalized communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Allyneanhy Gade Nunes Alves Oliveira, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, allyneanhy.oliveira@ufba.br

Mestre pela Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Campus de Ondina. Especialista em Assistência Técnica, Habitação e Direito à Cidade -Residência em Arquitetura e Urbanismo e Engenharia, pela Universidade Federal da Bahia.Bacharel em Design, pela Universidade Federal do Ceará.

References

ARMSTRONG, Helen; STOJMIROVIC, Zvezdana. Participate: Designingwithuser-generatedcontent. 1. ed. New York: Princeton Architectural Press, 2011. 160 p.

BJÖRGVINSSON, E. et al. Participatory design and“democratizinginnovation”. In: BiennialParticipatory Design Conference, 11, 2010, New York. Proceedings [...].New York, USA: ACM, 2010. (PDC’10). Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/1900441.1900448. Acesso em: 16 abr. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. Cultura rebelde: Escritos sobre a educação popular ontem e agora. 1. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009. 107 p.

BROWN, Tim. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.

CANÔNICA, R. et al. Relações entre o Design Participativo e princípios pedagógicos Freireanos. In:Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 11, 2014, Gramado.Anais [...].São Paulo: Blucher Design Proceedings, 2014. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/relaes-entre-o-design-participativo-e-princpios-pedaggicos-freireanos-12739. Acesso em: 05 abr. 2021.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Teoria e Prática em Educação Popular. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2001. 70 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos, Brasília, v. 18, n. 1, p. 10-32, 2012.

GOHN, Maria da Glória. Educação Não Formal, Aprendizagens e Saberes em Processos Participativos. Revista Investigar em Educação - II ª Série, [S.I.], n. 1, p. 35-50, 2014. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/url/view.php?id=2346870. Acesso em 12 abr. 2021.

JARA, Oscar. Ressignifiquemos as propostas e práticas de educação popular perante os desafios históricos contemporâneos. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. (org.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília: Ministério da Educação; UNESCO, 2006. p. 233-239.

RIZARDI, Bruno. A História do Design Thinking | Parte 3: A evolução dos métodos de design. Linkedin. São Paulo, SP: 19 mar. 2019. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/hist%C3%B3ria-do-design-thinking-parte-3-evolu%C3%A7%C3%A3o-dos-m%C3%A9todos-rizardi/. Acesso em: 12 abr. 2021.

SILVA, Cecilia Cordeiro. Desenvolvimento de jogos digitais para educação alimentar e nutricional utilizando educação popular e design participativo. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-10

Versions

How to Cite

GADE NUNES ALVES OLIVEIRA, Allyneanhy. THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ROLE OF POPULAR EDUCATION AND PARTICIPATORY DESIGN APPLIED TO TECHNICAL ASSISTANCE FOR SOCIAL INTEREST HOUSING (TASIH). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79561. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79561. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.