This is an outdated version published on 2025-04-30. Read the most recent version.

ON THE OVERREPRESENTATION OF MAN IN THE PRODUCTION OF ACADEMIC KNOWLEDGE: REFLECTIONS ON ANTIBLACKNESS AND NEOLIBERALISM IN HIGHER EDUCATION– READING WITH SYLVIA WYNTER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79248

Keywords:

Knowledge Production; Higher Education; Overrepresentation of Man; Antiblackness

Abstract

In this theoretical-hermeneutical paper, we establish the central objective of analyzing how knowledge production hás corroborated and reinforced antiblackness. To this end, we anchor our analysis in the concept of “over-representation of Man” (white, Western, cisheteronormative, patriarchal, and propertied) as the Human, as defined by Sylvia Wynter (2003). We consider the current context of Brazilian higher education and the nuances of neoliberal, economistic, and anti-Black discourse, which has threatened and emptied the expanded formation in humanities and social sciences. As a way forward, we emphasize the urgency of de/re-educating ourselves, empowering the knowledge produced by Black intellectuals, and renewing knowledge production by humanizing all individuals.

KEYWORDS: knowledge production; higher education; overrepresentation of Man; antiblackness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Éllen Daiane Cintra, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil,ellencintra.teacher@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Professora e formadora de profissionais da educação da rede pública de ensino do Distrito Federal (SEEDF). Professora voluntária do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares (CEAM-UnB). Integrante dos Grupos de Pesquisa GEFFOP e GEPPHERG e do NEAB/UnB. 

Catia Piccolo Viero Devechi, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, catiaviero@gmail.com

Doutora em Educação(UFSC). Professora associada do Programa de Pós-Graduação em Educação da
Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (PPGE/FE/UnB). Linha de Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação (PDCA). Pesquisa as temáticas de educação, estudos comparados, formação de professores, ciências da educação e filosofia da educação.

References

ARAÚJO, Antônia G. P. de. Sylvia Wynter: as terras demoníacas (ainda) não lidas no Brasil. Revista de Antropologia, UFSCar, 15(2), p. 44-69, 2024.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica. 2013.

CARNEIRO, Aparecida S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo. São Paulo, 2005.

CATANI, Afrânio M.; OLIVEIRA, João F. de; MICHELOTTO, Regina M. As políticas de expansão da educação superior no Brasil e a produção do conhecimento. Série-Estudos, n. 30, p.267-281, jul./dez. 2010. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/170. Acesso em: 15 abr. 2024.

CÓRDULA, Eduardo B. de L.; NASCIMENTO, Glória C. C. do. Produção de conhecimento nas instituições de ensino superior: entre desafios e perspectivas. Revista Educação Pública, 03 de julho de 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/13/produo-de-conhecimento-nas-instituies-de-ensino-superior-entre-desafios-e-perspectivas. Acesso em: 12 abr. 2024.

COSTA, Camila. F. da; SILVA, Sueli M. G. Capitalismo acadêmico e reformas neoliberais no ensino superior brasileiro. Cadernos EBAPE. BRFGV, v. 16, n. 3, p. 396-409, 2018.

Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3232/323257351007/html/. Acesso em 10 abr. 2023.

COSTA, Camila. F. da; SILVA, Sueli M. G. Novo neoliberalismo acadêmico e o ensino superior no Brasil. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 25, n. 3, p. 6–35, set. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/read/a/jdrK4vfrc7cwLvN3DXBRR8b/#<. Acesso em: 10 abr. 2023.

DALBOSCO, Cláudio A. Educação superior e os desafios da formação para a cidadania democrática. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 20, n. 1, p. 123-142, mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/QDSV7wHqtszRMqYYrnGrdZf/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 20 maio 2023.

DALBOSCO, Cláudio A.; MARASCHIN, Renata; DEVECHI, Catia P. V. (2024). A formação do sujeito pesquisador educacional: contribuições da hermenêutica. Revista de Educação, PUC-Campinas, v. 29. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/9929/11677.Acesso em: 20 mar. 2025.

DEVECHI, Catia P. V.; TREVISAN, Amarildo L.; CENCI, Ângelo V. A abordagem da educação baseada em evidências científicas na formação de professores: recuo da prática. Revista Brasileira de Educação, v. 27, e270106, 2022. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/VTGzrWng7wggRwFxDDv9nJc/>. Acesso em: 22 maio 2023.

DUMAS, Michel J. Against the dark: Antiblackness in education policy and discourse. Theory into Practice, v. 55, n. 1, p. 11– 9, 2016. Disponível em: https://cpb-us-w2.wpmucdn.com/hawksites.newpaltz.edu/dist/6/1778/files/2017/05/Dumas-2016-Against-the-Dark-2mjbmng.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

Gonzalez, 2018.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Editora Autores Associados, 2010.

GAGNÉ, Karen M. Sobre a obsolescência das disciplinas: Frantz Fanon e Sylvya Wynter propõem um novo modo de ser. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu/PR, v. 2, n. 1, p. 44-65, 2018. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/1171. Acesso em: 7 dez. 2023.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez em primeira pessoa. Diáspora Africana: Editora Filhos da África/UCPA, 2018, p. 198-222.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31 n. 1, p. 25-49, jan./abr., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/xpNFtGdzw4F3dpF6yZVVGgt. Acesso em: 18 jul. 2018.

HARTMAN, Saidyia. Lose your mother: A journey along the Atlantic slave route. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2007.

HEY, Ana P.; CATANI, Afrânio M.; AMORIM, Antonio M. Internacionalização e transnacionalização na pós-graduação em educação no Brasil: alguns embates. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 670–687, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129. Acesso em: 10 abr. 2024.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipola. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

JUNG, Moon-Kie; VARGAS, João H. Costa. Mais que e para-além do racismo: meditações teóricas e políticas sobre anti-negritude. ODERE, v. 8, n. 1, p. 59-83, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/12274. Acesso em: 18 nov. 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MELLOUKI, M'hammed; GAUTHIER, Clermont. O professor e seu mandato de mediador, herdeiro, intérprete e crítico. Educação & Sociedade, v. 25, n. 87, p. 537-571, maio 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/qpVFCy9dFRphMhHNNDSVjYJ/>. Acesso em: 15 set. 2023.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, [1978] 2016.

NUSSBAUM, Martha, C. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

OHITO, Esther O.; BROWN, Keffrelyn D. Feeling safe from the storm of anti-Blackness: Black affective networks and the im/possibility of safe classroom spaces in Predominantly White Institutions. Curriculum Inquiry, v. 5, n. 1, p. 135-160, 2021.

PATERNIANI, Stella Z.; BELISÁRIO, Gustavo; NAKEL, Laura. O humanismo radical de Sylvia Wynter: uma apresentação. Mana, v. 28, n. 3, p. e2830200, 2022.

PEREIRA, Allan K. Escritas insubmissas: indisciplinando a História com Hortense Spillers e Saidiya Hartman. História da Historiografia, OuroPreto, v. 14, n. 36, p. 481-508, maio-

ago. 2021. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1719. Acesso em: 08 nov. 2023.

ROBINSON, Cedric. Black Marxism: the making of the black radical tradition. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2020.

SPILLERS, Hortense. Bebê da mamãe, talvez do papai: uma gramática estadunidense. In: BARZAGHI, Clara; PATERNIAI, Stella Z.; ARIAS, André. Pensamento Negro radical. Trads. Allan K. Pereira e Kênia Freitas. Revisão técnica: Fernanda Silva e Sousa. São Paulo: Crocodilo, 2021.

TREVISAN, Amarildo L.; DEVECHI, Catia P. V.; TAUCHEN, Gionara. A hermenéutica reconstrutiva habermasiana na pesquisa em educação. Revista do Mestrado Profissional Gestão em Organizações Aprendentes, v. 11, p. 91-11, 2022.

TRINDADE, Josiney da S; MILÉO, Irlanda S. O. Movimento Negro no Brasil pós década de 1970: ação política e educação antirracista. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 13-29, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67820/38287. Acesso em: 10 abr. 2024.

VARGAS, João C. Blue Pill, Red Pill: The Incommensurable Worlds of Racism and Antiblackness. Kalfou: A journal of comparative and relational ethnic studies, v. 8, n. 1-2, p. 183-205, 2021. Disponível em: https://tupjournals.temple.edu/index.php/kalfou/article/view/366. Acesso em: 18 mar. 2022.

VARGAS, João H. Costa. Racismo não dá conta: antinegritude, a dinâmica ontológica e social definidora da modernidade. Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea, v. 18, n. 45, 15 jan. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaempauta/article/view/47201. Acesso em: 23 jun. 2021b.

WYNTER, Sylvia. Nenhum humano envolvido: carta aberta a colegas. Trad.: Stella Z. Paterniani com a colaboração de Patricia D. Fox. In: BARZAGHI, Clara; PATERNIAI, Stella Z.; ARIAS, André. Pensamento Negro radical. Trads. Allan K. Pereira e Kênia Freitas. Revisão técnica: Fernanda Silva e Sousa. São Paulo: Crocodilo, 2021.

WYNTER, Sylvia. Unsettling the Coloniality of Being/Power/Truth/Freedom: Towards the Human, After Man, Its Overrepresentation - An Argument.” CR: The New Centennial Review, v. 3, n. 3, p. 257-337, 2003.

Published

2025-04-30

Versions

How to Cite

CINTRA, Éllen Daiane; PICCOLO VIERO DEVECHI, Catia. ON THE OVERREPRESENTATION OF MAN IN THE PRODUCTION OF ACADEMIC KNOWLEDGE: REFLECTIONS ON ANTIBLACKNESS AND NEOLIBERALISM IN HIGHER EDUCATION– READING WITH SYLVIA WYNTER. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79248. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79248. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.