EDUCATIONAL POLYSSEMY IN THE CONTEXT OF AUTHORITY GOVERNMENTS: EDUCATION AS A TRANSMITTER OF DICTATORIAL IDEOLOGIES AND AS AN INSTRUMENT FOR DEMOCRACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78328

Keywords:

Democracy; Authoritarian Regimes; Education; Hypermilitarization.

Abstract

The present study aimed to analyze the meanings of education under a conception that concerns its ambiguous meaning in different societies, reaching the conclusion that its instrumentalization can, on the one hand, help in the implementation of authoritarian regimes, and on the other, be strong armament in the fight against anti-democratic threats. In this way, the study's main objectives are to address the importance of education in social structures and in the construction of its citizens, in addition to analyzing the patterns linked to dictatorial governments from a pedagogical perspective. The signs and the way in which authoritarian States usually carry out this educational control were also analyzed from a critical perspective that is based on antecedent historical facts, such as the Military Dictatorship of 64. Therefore, the qualitative method was used through bibliographical research , seeking to outline the theme in dialogue with authors who addressed topics relating to democracy and authoritarianism, in addition to an in-depth historical analysis seeking to relate similar aspects in dictatorial periods.

 

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Author Biographies

Maria Eduarda Barros de Oliveira, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, eduardabarros11x@gmail.com

Graduanda do curso de Direito pela Universidade Federal do Tocantins, do Campus de Palmas.

Núbia Silva dos Santos, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, santosnubia@uft.edu.br

Doutoranda em Estudos Literários no Programa de Pós-Graduação Letras e Linguística - UFG. Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Uberlândia (1999), Especialização em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Uberlândia (2001), Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (2004) e Mestrado em Teoria Literária, pela Universidade Federal de Uberlândia (2011). É Professora do Curso de Direito da Universidade Federal do Tocantins - UFT. Atuou como Diretora do Programa de Acessibilidade e Educação Inclusiva da Universidade Federal do Tocantins, como membro do Conselho Estadual em Defesa da Pessoa com deficiência do Estado do Tocantins - COEDE e como membro da Comissão de Ética Pública da Universidade Federal do Tocantins. Graduanda em Direito - Universidade Federal do Tocantins - UFT.

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Published

2024-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, M. E. B. de; SANTOS, N. S. dos. EDUCATIONAL POLYSSEMY IN THE CONTEXT OF AUTHORITY GOVERNMENTS: EDUCATION AS A TRANSMITTER OF DICTATORIAL IDEOLOGIES AND AS AN INSTRUMENT FOR DEMOCRACY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 621–633, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78328. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78328. Acesso em: 26 sep. 2024.