SIMULTANEOUS PERSPECTIVES: A REFLECTION ON THE EDUCATIONAL EXPERIENCE AS AN APPROPRIATION- REPRODUCTION-MANIPULATION PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76634Keywords:
Digital Technologies; Educational Strategies; Media Education. Teacher Education.Abstract
The article presents a proposal for an educational strategy named Simultaneous Perspectives developed for a lecture with Masters and Doctoral students in a Graduate Program in Education. The focus is the debate over teacher education and the critical use of Digital Information and Communication Technologies (DICTs), problematizing the reproduction-manipulation of information in the context of educational experience and media education. The methodological theoretical frame that guided this study is anchored in the perspective of technology as a process given by Glass, Xin, and Feenberg, in the concept of the educational experience of Dewey, in the experience meaning of Bondia, and the debate over teacher education for a post-pandemic educational scenario.
Key-words: Digital technologies; Educational strategies; Media education. Teachers’ education.
Downloads
References
ASSUNÇÃO Jr., M. L. C.; PRATA-LINHARES, M. M. Audiovisual, criação e docência: o autoestudo como experiência de formação. Lumina, Juiz de Fora-MG, v. 17, n. 1, p. 63-77, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40487/25863. Acesso em: 21 dez. 2023.
BARTOLOMÉ, A.; ESPÍNDOLA, M. B.; LEONEL, A . A.; LIMA, I . N. R. Educação na cultura digital: novas ambiências de aprendizagem e implicações para a formação de professores. Perspectiva, Florianópolis-SC, v. 39, n. 3, p. 1-22, 2021. DOI: 10.5007/2175-795X.2021.e70506. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/70506. Acesso em: 1 jun. 2023.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan. 2002. DOI:10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2023.
BORGES, G.; SILVA, M. B. (Orgs.). Competências midiáticas em cenários brasileiros. Interfaces entre comunicação, educação e artes. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2019.
CASTIONI, R. et. al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 29, p. 399-419, abr. 2021. DOI:10.1590/S0104-40362021002903108. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/53yPKgh7jK4sT8FGsYGn7cg/#. Acesso em: 1 mar. 2023.
CATRACA LIVRE. ‘Escola. Não atire’, diz placa no telhado de projeto na Maré. Catraca Livre, [S. l.], 11 maio de 2019. Disponível em: https://catracalivre.com.br/cidadania/escola-nao-atire-diz-placa-no-telhado-de-projeto-na-mare/. Acesso em: 22 fev. 2024.
DAMIANI, M. F. et. al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 45, n. 1, p. 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822/3074. Acesso em: 22 fev. 2024.
DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Vozes, 2011.
DOUCET, A. et. al. Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic: an independent report on approaches to Distance Learning During COVID19 school closures. Relatório. n. 2. UNESCO, [s. l.], 29 jul. 2020. Disponível em: https://learningportal.iiep.unesco.org/en/library/thinking-about-pedagogy-in-an-unfolding-pandemic-an-independent-report-on-approaches-to. Acesso em: 2 mar. 2023.
GLASS, G.; XIN, C.; FEENBERG, A. Technology and the Experience of Education. European Journal of Social Behaviour, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 36-52, 2015. DOI: 10.5281/zenodo.581679. Disponível em: https://zenodo.org/record/581679#.Xd3AWOhKjIU.Acesso em: 12 mar 2023.
G1 Fantástico. Jovem sobe no alto de árvore para melhorar sinal de internet e assistir aulas no Pará. G1 Fantástico. [S. l.]. 21 mar. de 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/fantastico/noticia/2021/03/21/jovem-sobe-no-alto-de-arvore-para-melhorar-sinal-de-internet-e-assistir-aulas-no-para.ghtml. Acesso em: 22 fev. 2024.
HISSA, D. L. A. Da manipulação das massas nas redes sociais às ações de combate à desinformação. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza-CE, v. 14, n. 2, p. 68-89, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9587 Acesso em: 1 jun. 2023.
MENDONÇA, A. V. Rio de Paz reabre espaço literário infantojuvenil na Favela do Jacarezinho, na Zona Norte do Rio. G1 Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 22 fev. de 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2022/02/22/rio-de-paz-reabre-espaco-literario-infantojuvenil-na-favela-do-jacarezinho-na-zona-norte-do-rio.ghtml. Acesso em: 22 fev. 2024.
NASCIMENTO, P. M. et. al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. [Nota técnica]. Brasília: Ipea, 2020. Disponível em : https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 01 jun. 2023.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. Educ. Soc., Campinas-SP, v. 42, p. 1-16, e249236, 2021. DOI: 10.1590/ES. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/. Acesso em: 01 jun. 2023.
PRATA-LINHARES, M. A inovação e uso das TIC na educação. In: GALÁN, José Gómes; SANTOS, Gilberto Lacerda (orgs.). Informática e telemática na educação. Brasília: Liber, 2012, v. 1, p. 85-104.
PRATA-LINHARES, M.; FONTOURA, H. A.; PIMENTA, M. A. A. From Instrumentalization to Integration of Technologies for Creative Teaching: Transformations in Times of Crisis. In: CRAIG, Cheryl J. MENA, Juanjo; KANE, Ruth G. Teacher Education in the Wake of Covid-19: ISATT 40th Anniversary Yearbook. Leeds: Emerald Publishing Limited, 2023. p. 159-174.
SERRAZES, K. E.; BERTANHA, P.; RIBEIRO, E. L. Estratégias de ensino-aprendizagem na Educação Superior. Revista Educação al Distância, Batatais-SP, v. 10, n. 2, p. 9-27, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede. Acesso em: 1 fev. 2024.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Relatório. Unesco, [s. l.], 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115. Acesso em: 1 jun. 2023.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias digitais, tendências atuais e o futuro da educação. Panorama Setorial da Internet, São Paulo, n. 2, p. 01- 11, 2022. Disponível em: https://nic.br/media/docs/publicacoes/6/20220725145804/psi-ano-14-n-2-tecnologias-digitais-tendencias-atuais-futuro-educacao.pdf. Acesso em: 1 jun. 2023.
VEIGA, E. As lições da Estônia, país que revolucionou escola pública e virou líder europeu em ranking de Educação. De Milão para a BBC News Brasil, Milão, 12 out. de 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-45605368#:~:text=%22O%20sucesso%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20na,de%20professores%20e%20escolas).%22. Acesso em: 22 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.