THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76111

Keywords:

Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.

Abstract

This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurentino Américo Nhacuongue, Universidade Save-Gaza (UniSave), Chongoene, Província de Gaza, Moçambique, tinonovela@gmail.com

Mestrando em Educação e Currículo na Universidade Save-Gaza (UniSave), Moçambique. Técnico do Serviço Distrital de Educação Juventude e Tecnologia. Possui Graduação em Ensino de Informática pela Universidade Católica de Moçambique.

Carlos Alberto Vasconcelos, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil, grupo.foptic@gmail.com

Pós-doutor em Educação Contemporânea (UFPE) e Professor do Departamento de Educação (DED) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (FOPTIC).

References

AGOSTINHO, A. A. Manual de apoio ao professor: sugestões para abordagem do currículo local: uma alternativa para a redução da vulnerabilidade. Maputo: Inde, 2011.

CAPECE, J. A. A Interdisciplinaridade e a Prática pedagógica em Moçambique. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3091. Acesso em: 10 nov. 2022.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The Sage handbook of qualitative research. 4. ed. Los Angeles: Sage, 2011.

DIAS, H. N. Diversidade cultural e educação em Moçambique. V!RUS, São Carlos, n. 4, 2010. Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/virus04/?sec=4&item=4&lang=pt. Acesso em: 30 maio 2022.

GEERTZ, C. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

IBRAIMO, M. N.; CABRAL, I. Currículo local: entre a retórica do prescrito e a realidade concreta. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO, TERRITÓRIOS E DESENVOLVIMENTO HUMANO, 1., 2015, Porto. Anais [...]. Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2015. v. II (Comunicações Livres), p. 1022-1034. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/19563/1/Currículo%20local%20–%20entre%20a%20retórica%20do%20prescrito%20e%20a%20realidade%20concreta.pdf. Acesso em: 4 dez. 2023.

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MERRIAM, S. B.; TISDELL, E. J. Qualitative research: A guide to design and implementation. 4. ed. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2015.

MOÇAMBIQUE. Assembléia da República. Lei nº 18, de 28 de dezembro de 2018. Maputo: Assembléia da República, 2018. Disponível em: https://mept.org.mz/wp-content/uploads/2020/02/Lei-nº-18-2018-28-Dezembro_-SNE.pdf. Acesso em: 5 maio 2023.

MOÇAMBIQUE. Instituto Nacional de Desenvolvimento da Educação (Inde). Estratégias de implementação do novo currículo. Maputo: Inde, 2003.

NIVAGARA, D. D. O currículo local como política para a preservação e/ou transformação da cultura rural (do campo). Revista AMAzônica, [s. l.], v. XXI, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/4722/3829. Acesso em: 3 dez. 2023.

NOGUEIRA, J. K.; FELIPE, D. P.; TERUYA, T. K. Conceitos de gênero, etnia e raça: reflexões sobre a diversidade cultural na educação escolar. In: FAZENDO GÊNERO: CORPO, VIOLÊNCIA E PODER, 8., 2008, Florianópolis. Anais […]. Fortaleza: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. Disponível em: https://nt5.net.br/publicacoes/Nogueira-Felipe-Teruya_01.pdf. Acesso em: 5 maio 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural. Paris: Unesco, 2001.

RODRIGUES, P. C. R. Multiculturalismo: a diversidade cultural na escola. 2013. 146 f. Relatório de Atividade Profissional (Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico) – Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2013. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/3683/1/PaulaRodrigues.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTIAGO, E. Cultura Moçambicana. In: INFOESCOLA. Florianópolis, 2012. Disponível em: https://www.infoescola.com/cultura/cultura-mocambicana/. Acesso em: 9 jul. 2022.

SANTOS, P. C. S. Tipos de multiculturalismo e os limites que decorrem das diferentes concepções da cultura. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO, CIDADANIA E EXCLUSÃO (CEDUCE), 5., 2018, Niterói. Anais […]. Capina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/ceduce/2018/TRABALHO_EV111_MD4_SA9_ID221_15032018195926.pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.

SENGULANE, H. Teorias do Currículo. Maxixe: UniSave, 2022.

SILVA, F. S. Breve reflexão sobre a relação entre cultura e educação. In: WEB Artigos. [s.l.], 2017. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/breve-reflexao-sobre-a-relacao-entre-cultura-e-educacao/153746. Acesso em: 31 maio 2022.

TAKAHASHI, T. Diversidade Cultural e Direito à Comunicação. In: SORIANO, J. Blog Historia de internet en América Latina y el Caribe contada por sus protagonistas. [S. l.], jan. 2007. Disponível em: https://interred.wordpress.com/2007/01/17/diversidade-cultural-e-direito-a-comunicacao/. Acesso em: 16 mar. 2023.

ZANIN, F. A.; LEMKE, C. K. Teoria multicultural em trabalhos acadêmicos e sua relação com as práticas pedagógicas. Educação, Santa Maria, v. 42, n. 2, p. 347-360, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/22998. Acesso em: 5 maio. 2023.

Published

2024-05-15

How to Cite

NHACUONGUE, L. A.; VASCONCELOS, C. A. THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 1–15, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76111. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111. Acesso em: 21 nov. 2024.