FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76024

Keywords:

Educational Cinema; Media; County; History of Education.

Abstract

Cinema on a global scale is a media that provokes transformations in sociocultural processes and its impact is in different human experiences. In brazilian school education there were initiatives linked to educational cinema, a phenomenon institutionalized in the 1930s in times of Vargas policies and which extended to many municipalities. This article proposes to analyze the experience of educational cinema in the city of Londrina-PR (1949-1969), based on a


broader history of educational cinema and cinema itself. As a methodology, it followed the guidelines of Bacellar (2006) and Luca (2021) to treat historical sources. With the study, it is considered that educational cinema in Londrina was in the context of DEPAS (Department of Education and Social Assistance) activities and its actions were aimed at teachers, students, and the broader school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Renan Alberguine, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, gabriel.alberguine@uel.br

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEdu) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor de História da Rede Estadual de Ensino do Paraná. 

Tony Honorato, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, tony@uel.br

Doutor em Educação Escolar pela FCLAr/Unesp. Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEdu) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista Produtividade em Pesquisa – PQ/CNPq. 

References

ÁLVAREZ, A.; COLLEONI, D.; HORTA, L. El cine en el aula: el Instituto de Cinematografía Educativa de la Universidad de Chile (1929-1948). Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, Rancagua, n. 2, p. 20-46, 2014. Disponível em: https://historiadelaeducacion.cl/index.php/home/article/view/19. Acesso em: 06 mar. 2024.

ARAGÃO, I. R. Palavras escritas: do cinema mudo ao falado. In: XXIX CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29, 2006, Brasília. Anais [...] Brasília: INTERCOM, 2006. p. 1-15.

BACELLAR, C. A. P. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2006. p. 23-80.

BENITO, A. E. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.

CALABRE, L. História das políticas culturais na América Latina: um estudo comparativo de Brasil, Argentina, México e Colômbia. Revista Escritos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 7, p. 323-345, 2013. Disponível em: http://escritos.rb.gov.br/numero07/artigo12.php. Acesso em: 06 mar. 2024.

CAMARGO, F. S.; HONORATO, T. Jornal Paraná-Norte: educação na cidade de Londrina (1934-1953). Cadernos de história da educação (online), Uberlândia, v. 19, p. 167-186, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/52702. Acesso em: 06 mar. 2024.

CAPELO, M. R. C. Educação, escola e diversidade no meio rural. Londrina: SciELO-EDUEL, 2013.

CARDOSO, M. Glauber Rocha: exílio, cinema e História do Brasil. História e cinema. São Paulo: Alameda, 2011.

CARVALHO, M. S. Cinema novo brasileiro. Coleção Campo Imagético. Campinas: Papirus, 2006.

CATELLI, R. E. A presença norte-americana no debate sobre cinema e educação no Brasil, 1920 a 1950. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25, 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: ANPUH, 2009, p. 1-10.

CESARO, C. J. Em preservação e restauração cinematográficas no Brasil: a restauração do acervo de Hikoma Udhiara. 2007. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

DARONCO, M. A. P.; TOMAIM, C. S. Memórias em frames: o suporte 16mm e a experiência de fazer cinema. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 6, n. 12, p. 110-125, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15742. Acesso em: 06 mar. 2024.

DUARTE, J. I. A cinepedagogia enquando «grande função do cinema». Discursos, modelos e experiências do cinema educativo em Portugal (1920 1950): o caso do Porto. CEM Cultura, Espaço & Memória, Porto, n. 10, p. 125-142, 2020. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/7033/6463. Acesso em: 06 mar. 2024.

FARIA, T. B. Escolas isoladas rurais londrinenses (PR): primeiras reflexões. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7, 2013. Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, SBHE, 2013. p. 1-10.

FREIRE, R. L. Truste, músicos e vitrolas: a tentativa de monopólio da Western Electric na chegada do cinema sonoro ao Brasil e seus desdobramentos. Imagofagia, Buenos Aires, n. 5, p. 1-24, 2012. Disponível em: https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/684. Acesso em: 06 mar. 2024.

GONÇALVES NETO, W.; MAGALHÃES, J. P. O Local na História da Educação: o município pedagógico em Portugal e Brasil. In: ARAUJO, M. M. (Org.). História(s) Comparada(s) de Educação. Brasília: Liber Livro, 2009. p. 161-198.

HONORATO, T.; YAMASHITA, B. E. G. Ações municipais de Londrina-PR na estruturação da profissão de professor (1934-1963). Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/KJCv7RxLHxK858dzpPGQ6BJ/. Acesso em: 06 mar. 2024.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista brasileira de história da educação, Maringá, v. 1, n. 1, p. 9-43, 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 06 mar. 2024.

LONDRINA. DEPAS – Departamento de Educação Pública e Assistência Social. [196-?.].

LONDRINA. Livro de Relatórios do Executivo. Volume 03. Local: Câmara Municipal de Londrina. 1954a.

LONDRINA. Caderno de Atas de Reuniões do DEPAS, 16 de agosto de 1954. Local: Museu Escolar de Londrina. 1954b.

LONDRINA. Livro de Relatórios do Executivo. Volume 02. Local: Câmara Municipal de Londrina. 1954c.

LONDRINA. Livro de Relatórios do Executivo. Volume 07: Local: Câmara Municipal de Londrina. 1961 a 1963.

LONDRINA. Livro de Relatórios do Executivo. Volume 08. Local: Câmara Municipal de Londrina. 1966.

LUCA, T. R. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2021.

MACÍAS, N. A. Cine y educación en la España de las primeras décadas del siglo XX. Tres concepciones del cine educativo. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, Madrid, n. 31, p. 39-66, 2002. Disponível em: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7396. Acesso em: 06 mar. 2024.

PAULILO, A. L.; TREVISAN, A. R. Cinema educativo entre o documentário e a ficção. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 22, p.1-16, e165, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/68199. Acesso em: 06 mar. 2024.

PINHEIRO, M. A. P. Cinema e educação: modelos internacionais, impressos e intelectuais no Brasil no início do século XX. 2015. Tese (Doutorado) – Centro Pedagógico, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/18e508da-a517-4dbd-9f60-5a0b23c7ddaf. Acesso em: 06 mar. 2024.

SERRA, M. S.; PERUFFO, G. Los inicios de cine educativo producido por el Estado. Los casos de Brasil y Argentina. Encuentros Latinoamericanos (segunda época), Montevideo, v. 4, n. 2, p. 8-25, 2020. Disponível em: https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/enclat/article/view/871. Acesso em: 06 mar. 2024.

SILVA, B. D. da. As tecnologias de informação e comunicação nas reformas educativas em Portugal. Revista Portuguesa de Educação, Porto, v. 14, n. 2, p. 111-153, 2001. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/491. Acesso em: 06 mar. 2024.

SILVA, R. M. L. da. O Movimento de renovação da educação e o cinema educativo. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24, 2007, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: ANPUH, 2007, p. 1-9.

SOUZA, M. G. de. Cinema novo: a cultura popular revisitada. História: Questões & Debates, Curitiba, v. 38, n. 1, p. 133-159, 2003.

VIEIRA, V. A.; APPIO, J. O impacto da conexidade no comportamento do consumidor em relação aos programas de televisão. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 14, p. 703-721, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/HbNWBzQWp7nNwvzrsMGSfLQ/?format=html&lang=pt. Acesso em: 06 mar. 2024.

VIÑAO FRAGO, A. Historia de la educación e historia cultural. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 0, p. 63-82, set./dez. 1995.

YAMASHITA, B. E. G. Poder municipal e educação na cidade de Londrina (1934-1960): ações de uma “autonomia autorizada”. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019. Disponível em: https://www.ppedu.uel.br/pt/mais/dissertacoes-teses/dissertacoes/category/6-2019?start=20. Acesso em: 06 mar. 2024.

YAMASHITA, B. E. G.; HONORATO, T. Construção do município de Londrina-PR: Ações de educação e de cultura (1934-1960). História & Ensino, Londrina, v. 27, n. 1, p. 374-399, jan./jun. 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/36560. Acesso em: 06 mar. 2024.

Published

2024-05-15

How to Cite

ALBERGUINE, G. R.; HONORATO, T. FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 280–296, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024. Acesso em: 29 jun. 2024.