“NÃO ME DISSERAM NADA, MAS EU PERCEBIA QUE ESPERAVAM QUE NÃO DESSE CERTO”: QUANDO UM HOMEM GAY SE APRESENTA EM UMA ESCOLA PARA SER PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i3.48701Keywords:
Docência. Escola. Anos Iniciais. Homossexualidade.Abstract
Este texto traz as percepções de um professor atuante nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em uma escola pública no interior do RS. Objetiva tratar sobre as relações que se estabeleceram desde o ingresso do professor na escola, considerando sua posição de um homem gay, e como esse fato repercutiu entre seus/suas colegas, passando pela direção. As informações são oriundas de tese defendida em 2016. A metodologia constituiu-se de entrevistas semiestruturadas, observações e questionário. Para as análises de dados utilizou-se a análise de conteúdo, com suporte em Bardin. O referencial teórico-analítico baseou-se nos Estudos de Gênero, numa perspectiva pós-estruturalista. Constatou-se que o professor foge das representações dominantes da docência masculina ao demonstrar partilhar das ideias de cuidado, atenção e afeto, geralmente associadas com a docência feminina e enfrenta posicionamentos indesejados das/os colegas com relação à sua presença na escola.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.