A EDUCAÇÃO POPULAR COMO CONSTRUÇÃO DA ESPERANÇA NO CENTRO DE FORMAÇÃO URBANO-RURAL IRMÃ ARAÚJO - CEFURIA
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v41i2.36334Keywords:
Esperança, utopia, educação popular, CEFURIAAbstract
No presente artigo discutimos a esperança como um conceito/categoria em formação popular, desenvolvida pelo Centro de Formação Urbano-Rural Irmã Araújo – CEFURIA. As investigações fundamentam-se na participação dos diálogos de avaliação e nos relatórios e quadros de análise produzidos pelo grupo investigador da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS e em documentos produzidos pelo próprio CEFURIA. Como referencial teórico, elegemos as obras de Jürguen Moltmann, Ernst Bloch, Paulo Freire, Alfonso Torres Carrillo e Danilo Streck. A pesquisa evidenciou que a esperança/utopia é um conceito/categoria que perpassa toda a trajetória do CEFURIA e representa a busca pela construção de uma grande utopia: a esperança de construção do socialismo, compreendido como uma sociedade, justa, fraterna e democrática.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.