PHILOSOPHY AND INCLUSIVE EDUCATION: CRITICAL REFLECTIONS ON TEACHER FORMATION

Authors

  • Giovani Ferreira Bezerra Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems), Unidade Universitária de Paranaíba, Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Doracina Aparecida de Castro Araujo Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems), Unidade Universitária de Paranaíba, Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v37i2.17095

Keywords:

Filosofia Marxista. Inclusão. Práxis pedagógica. Imprensa pedagógica.

Abstract

This article sets out to investigate the ideological assumptions underlying the pedagogical proposal of inclusive education, and does so by analyzing an article published in the Nova Escola journal in September 2003. The data collected from a review of the literature was interpreted in the light of standard Marxist philosophy. It was seen that the inclusive ideal takes on an idealistic and fetishized perspective, which con?rms the Escola Nova trends in educational practice, without however, breaking with capitalist society. So in compensation a revolutionary practice is defended, conducive to the full development of people with or without disabilities, using the contradictorily humanizing characteristics brought about by the inclusive movement itself as a basis. The paper contributes to critical and philosophical studies in the ?eld of teacher formation and Marxism.

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Author Biographies

Giovani Ferreira Bezerra, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems), Unidade Universitária de Paranaíba, Programa de Pós-Graduação em Educação

Mestrando em Educação pelo programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Unidade Universitária de Paranaíba, com bolsa da CAPES.

Doracina Aparecida de Castro Araujo, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems), Unidade Universitária de Paranaíba, Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, nível de Mestrado, da UEMS/Paranaíba-MS. Docente do curso de Pedagogia da mesma universidade em Paranaíba-MS.

Published

2012-10-19

How to Cite

BEZERRA, G. F.; ARAUJO, D. A. de C. PHILOSOPHY AND INCLUSIVE EDUCATION: CRITICAL REFLECTIONS ON TEACHER FORMATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 37, n. 2, p. 267–286, 2012. DOI: 10.5216/ia.v37i2.17095. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/17095. Acesso em: 18 may. 2024.