THE USE OF MIND MAPS IN THE LINGUISTIC LITERACY OF A STUDENT WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79173Keywords:
Case Study; Mind Maps; Linguistic Literacy; Autistic Spectrum DisorderAbstract
This research aimsto analyzethe use of mind maps as a pedagogical resource for the linguistic literacy of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). As a methodological approach, this is a qualitative study, in which we carried out a case studywith a student with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the 5th year of primary school at a public school in São Luís do Maranhão. The results of this research show that the use of mind maps can provide a more attractive, dynamic and inclusive study, especially for students with Autism Spectrum Disorder (ASD), as it enables pedagogical adaptation to the educational specificities of each student.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. das G. C. A ensinagem como desafio à ação docente. Revista pedagógica – UNOCHAPECÓ, v. 4, n. 8, p. 65-77, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfAcesso em: 03. jan. 2024.
BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
BURAN, A.; FILYUKOV, A. Mind Mapping Technique in Language Learning, Procedia - Social andBehavioralSciences, Volume 206, 2015.
MARTINS, J. S.; CAMARGO, S. P. H.. A adaptação de crianças com autismo na pré-escola: estratégias fundamentadas na Análise do Comportamento Aplicada . Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5014, 18 abr. 2023.
KERCHES, D. Hiperfoco no autismo. Déborah Kerches – neuropediatria, 2019. Disponível em: https://dradeborahkerches.com.br/hiperfoco-no-autismo/. Acesso em: 08jan2024.
LIMA, A. X. Desafios da inclusão: alfabetização de alunos com transtorno do espectro autista (TEA). 2020. 126 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Programa De Mestrado Interdisciplinar Em Ciências Humanas, Universidade Santo Amaro, São Paulo, 2020.
LU, C. H. Mapa mental: Uma ferramenta auxiliar no ensino e aprendizagem da gramática de português língua estrangeira por aprendentes chineses. Letras de Hoje, [S. l.], v. 55, n. 4, p. e38623, 2020. DOI: 10.15448/1984-7726.2020.4.38623. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38623. Acesso em: 25 jan. 2024.
NASCIMENTO, G. S. R. do. Método de Alfabetização para Alunos Autistas (MAPA): Alternativa da Clínica – Escola do Autista, 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016. Pages 215-218, ISSN 1877-0428, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.010. Disponível em: http://cmpdi.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/186/2018/08/Disserta%C3%A7%C3%A3o-GiseleSoaresRodriguesdoNascimento.pdf Acesso em: 10 jan. 2024.
PETERSON, A. R.; SNYDER, P.J..Using Mind Maps ToTeach Social ProblemsAnalysis. In: ANNUAL MEETING OF THE SOCIETY FOR THE STUDY OF SOCIAL PROBLEMS, 48, 1998, San Francisco. Annual meeting of the society for the study of social problems. San Francisco: Eric, 1998. p. 1-71. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED424882.Acesso em: 09 dez. 2023.
QUEIROZ, S. M. A.; FERREIRA, S. P. A. Mediação docente na alfabetização do aluno com TEA: um olhar sobre as estratégias pedagógicas na produção de texto escrito. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39399/2442885/QUEIROZ_+FERREIRA+-+2018.2.pdf/f636d050-288c-428c-b0c3-be58432fe5b5. Acesso em: 10 jan. 2024.
RIBEIRO, T.; SKLIAR, C. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], 2020. DOI: 10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1484. Acesso em: 25 jan. 2024.
ROJO, R. H. R. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SAM, A., AFIRM T. Visual supports. National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorder, FPG ChildDevelopment Center, University of North Carolina. Disponível em: https://afirm.fpg.unc.edu/visual-supports. Acesso em: 08 jan. 2024.
SENA, L. S.; SERRA, I. M. R. S. Plataformas digitais e o protagonismo estudantil no contexto do ensino remoto emergencial. TICs &EaD em Foco. São Luís, v. 7, n. 2, jul./dez, 2021. DOI: https://doi.org/10.18817/ticsead.v7i2.561. Disponível em: https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/561. Acesso em: 25 jan. 2024.
SENA, L. S. et al. Nuvem de palavras: estratégia de inclusão e inovação pedagógica.In: SILVA, R. S. (org.) Alinhavos sobre a educação especial na perspectiva inclusiva[recurso eletrônico]. Santo Ângelo: Metrics, 2021. p. 97-116. DOI 10.46550/978-65-89700-31-9
WALTER, C. C. de F.; NETTO, M. F. C.; NUNES, L. R. d’O. de P. A comunicação alternativa e a adaptação pedagógica no processo de inclusão de alunos com autismo. In: Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais/ organização Rosana Glat, Márcia Denise Pletsch. – Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. 200 p.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001. 205 p.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-10 (3)
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lílian de Sousa Sena, Arielson Tavares, Beatriz Gama Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



