PEDAGOGICAL PRACTICES FOR QUALIFYING TEXTUAL PRODUCTION IN HIGHER EDUCATION: A LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83144Keywords:
Higher Education. Academic Writing. Teacher Education. Academic Literacies.Abstract
This research, a literaturere view, analyzed writing practices in Higher Education that contribute to the development of academic literacy. To this end, a State-of-the-Knowledge review was conducted using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT), analyzing three studies from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). The analysis revealed the importance of understanding and appropriating academic genres as a means of engagement in university textual practices. It is concluded that academic literacies, when integrated in to initial teacher education, enhance textual production and strengthen learning in Higher Education.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000
BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999
BERNARDO, G. Educação pelo argumento. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
BRAGA, M. F. Práticas de escrita em um curso de pedagogia: um estudo sob a perspectiva dos letramentos acadêmicos. 2021. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) - Programa de Pós-graduação em Letras: Linguística
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Brasília, [2023]. Base de dados que contém as teses e dissertações defendidas nas instituições brasileiras de ensino e pesquisa. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 24 abr. 2023.
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: Educ, 2007 [1999].
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado das Letras, 2006
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Raquel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2003
CARLINO, P. (2006). La escritura en la investigación. Documento de trabajo, Universidad de San Andrés. Dirección estable: https://www.aacademica.org/paula.carlino/66
CARLINO, Paula. Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2005.
CARVALHO, G. T., CASTANHEIRA, M. L., MACHADO, M. Z. V. Letramentos Acadêmicos como práticas sociais. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 341f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2007.
FISCHER, A. Letramento Acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Revista Acta Scientiarum. Language and Culture. Maringá, v.30, n.2, p. 177- 187, jul./dez., 2008.
KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
LACERDA, L. F, A articulação da leitura e da escrita de textos acadêmicos para a elaboração do TCC: análise de uma turma de Pós Proeja na EaD. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Espírito Santo.
LEA, M. R; STREET, B. O modelo dos letramentos acadêmicos: teorias e aplicações. Tradução de Fabiana Komesu e Adriana Fischer. In: Revista da USP. V.16, n 2, p.477-493, juldez.2014. Disponível em :. Acesso em março de 2024
LUQUES, S. U. Produção de texto acadêmico em Língua Portuguesa: ensino que combina ambientes presenciais e virtuais de aprendizagem. 2016. Tese (Filologia e Língua Portuguesa). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. DOI 10.11606/T.8.2016.tde-03102016-133848
MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual dis¬cursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.10, p.363-386, 2010.
MOROSINI, M.; KOHLS-SANTOS, P.; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021. 172 p..
SOUZA, S. F. T. de; CARVALHO, J. J. de. O internetês nos livros didáticos. Hipertextus Revista Digital (www.hipertextus.net), v.12, Julho, 2014.
STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2JOvQio. Acesso em março de 2024
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. Tradução Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2006.
Published
Versions
- 2025-10-31 (3)
- 2025-10-01 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Virgínia Maria de Morais, Marília Costa Morosini, Vera Lucia Felicetti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



