PANDEMIC: AN UNEXPECTED LEAP FOR HIGHER EDUCATION? REFLECTIONS ON TEACHERS' PERCEPTION DURING REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79208

Keywords:

Emergency Remote Teaching; COVID-19 Pandemic; University Education; Teacher.

Abstract

To analyze the perceptions and experiences of Higher Education teachers concerning Emergency Remote Teaching carried out during the COVID-19 pandemic, at the State University of Montes Claros (UNIMONTES). An exploratory, descriptive research was carried out, with a quantitative-qualitative approach, using an online questionnaire applied to UNIMONTES teachers as an instrument for gathering information. The research data was developed in light from the specific literature It was found that the urgency to adopt remote teaching due to the Covid-19 pandemic, without teachers and students prepared for such significant changes, imposed countless challenges on educators, causing dissatisfaction and requiring them to reinvent their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Maia Velloso Caldeira, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, elisamvcaldeira@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES (2023), Pós Graduada em Metodologias Ativas de Aprendizagem pelo Centro Universitário UNIPFMoc-MG (2018-2020); Pós-Graduada em Fisoterapia Cárdio-Pulmonar pelo Centro Universitário Hermínio da Silveira-RJ (2002-2003); Graduada em fisioterapia pela Universidade Católica de Petrópolis-RJ (1998-2002).

Fábia Magali Santos Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, fabiamsv@gmail.com

Doutora em Educação-FE/UnB (2009). Mestre em Ciência da Educação pelo Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona-La Habana/Cuba (2000. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2003). Atualmente professora de Tecnologias Educacionais nos cursos de graduação e pós-graduação Stricto Sensu do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros Unimontes. Membro da Rede Internacional de Educação OnLIFE* RIEOnLIFE.

Igor Fernando de Queiroz Souto , Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, igorsoutopsi@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros- UNIMONTES (2021-2023). Graduado em Psicologia pelas Faculdades Integradas do Norte de Minas-FUNORTE (2011-2016). Atua como professor das disciplinas de saúde mental; psicopatologia, psicologia do trabalho e como psicólogo clinico no atendimento de adulto e família.

Vânia Ereni Lima Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, vaniaerenilimavieira@yahoo.com.br

Mestra em Relações Internacionais e Direito da Integração pela UDE (2018/2021). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES (2019-2022). Especialista em Recursos Hídricos e Bens Ambientais pela UFMG (2009-2011). Professora Universitária.

References

BATISTA, A. C. S.; LINHARES, J. C. S. A carga de trabalho dos professores durante a pandemia em duas escolas da zona rural de Floriano-PI. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2022. João Pessoa, Anais [...]. João Pessoa: CEMEP, 2022. p. 1-12.

CAVALCANTI, H. H. C. de A. Ensino remoto: uma possibilidade de como e o que ensinar. In: RODRIGUES, J. M. C.; SANTOS, P. M. G. dos (org.). Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020. p. 41-50. Disponível em: https://www.ccta.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/educacao/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.

COSCARELLI, C. V. Ensino de língua: surtos durante a pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, P. de M. M. (org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020. p. 15-20. (Linguagens e tecnologias, 8). E-book.

FONTES, A. I. C. Satisfação profissional dos enfermeiros…que realidade? Serviço de cuidados intensivos versus serviço de medicina. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências de Enfermagem) - Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar, Universidade do Porto, Porto, 2009.

GRUPO DE ESTUDOS SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE. Docência na Educação Básica em tempo de pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.

GUEDES, M. R.; ARAGÃO, R. C. Conversações de professores no “correio 24h online” no contexto da pandemia da Covid-19. Fólio - Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 13, n. 2, p. 621-640, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9066.

HODGES, C. et al. A diferença entre ensino remoto de emergência e aprendizado on -line. [S. l.]: Euducause, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the -difference -between - emergency -remote -teaching -and -online -learning/. Acesso em: 23 fev. 2024.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. São Paulo: Papirus, 2014.

KINNEAR, T. C.; TAYLOR, J. R. Marketing research: an applied aproach. ‎ New York: McGraw-Hill, 1979.

NAKANO, T. de C.; ROZA, R. H.; OLIVEIRA, A. W. de. Ensino remoto em tempos de pandemia: reflexões sobre seus impactos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, nº 3, p. 1368-1392, jul./set. 2021.

NASCIMENTO, F. E. de M.; FONTINELE, G. S. P.; PAULINO, L. R. F. M. Efeitos da pandemia na prática docente de professores no curso de pedagogia. Revista Momento - Diálogos em Educação, v. 31, nº 3, p. 255-277, set./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14061.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, nº 3, p. 1-15, nov. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623684910. Acesso em: 15 maio 2023.

OLIVEIRA, S. da S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. de O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Educação e Interfaces científicas, Aracaju, v. 10, nº 1, p. 25-40, nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239/4127. Acesso em: 21 nov. 2022.

PALUDO, E. F. Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, Florianópolis, v. 17, nº 2, p. 44-53, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2020v17n2p44/44232. Acesso em: 21 nov. 2022.

PONTES, F. R.; ROSTAS, M. H. S. G. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, Pelotas, v. 18, n. especial., p. 278-300, 2020. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.278-300.1923.

QUINTINO, A. S. de S.; CORREA, J. B.. O professor multifacetado em tempos de pandemia. In: Congresso Nacional de Educação, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió: Realize: 2020, p. 1-11. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69123. Acesso em: 21 nov. 2022.

RECH, G. Z.; PESCADOR, C. M. Ensino remoto em tempos de pandemia: covid-19 suas implicações na interação professor-estudante - uma perspectiva freireana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, nº esp. 2, p. 1264-1278 , jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17iesp.2.16075.

SANTOS, E. dos; LIMA, I. de S.; SOUSA, N. J. de. “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re) invenções de professores durante a pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1632-1648.

SERAFIM, M. O processo de ensino-aprendizagem em tempos de COVID-19. Caderno de pesquisas NEPP, Campinas, nº 92, jul. 2022. [Organização de Ana Maria Carneiro, Cibele Yahn Andrade e Helena Sampaio]. (Impactos da Pandemia de Covid-19 no Ensino Superior: Tendências e Desafios). Disponível em: https://www.nepp.unicamp.br/upload/documents/publicacoes/8136684fdbde7c57f320322a56d731f3.pdf. Acesso em: 21 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Ensino remoto. Porto Alegre: UFRS, 2022. Disponível em: https://www.uergs.edu.br/upload/arquivos/202006/15161841-ferramentas-sincronas-e-assincronas-para-o-ensino-remoto.pdf. Acesso em: 21 mar. 2024.

WINTERS, J. R. da Fontoura et al. O ensino remoto durante a pandemia de COVID-19: repercussões sob o olhar docente. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 76, supl. 1, p. 1-8, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0172pt e20220172.

Published

2024-09-03

How to Cite

CALDEIRA, E. M. V.; VIEIRA, F. M. S.; SOUTO , I. F. de Q.; VIEIRA, V. E. L. PANDEMIC: AN UNEXPECTED LEAP FOR HIGHER EDUCATION? REFLECTIONS ON TEACHERS’ PERCEPTION DURING REMOTE TEACHING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1214–1227, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79208. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79208. Acesso em: 27 sep. 2024.