PANDEMIC: AN UNEXPECTED LEAP FOR HIGHER EDUCATION? REFLECTIONS ON TEACHERS' PERCEPTION DURING REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79208Keywords:
Emergency Remote Teaching; COVID-19 Pandemic; University Education; Teacher.Abstract
To analyze the perceptions and experiences of Higher Education teachers concerning Emergency Remote Teaching carried out during the COVID-19 pandemic, at the State University of Montes Claros (UNIMONTES). An exploratory, descriptive research was carried out, with a quantitative-qualitative approach, using an online questionnaire applied to UNIMONTES teachers as an instrument for gathering information. The research data was developed in light from the specific literature It was found that the urgency to adopt remote teaching due to the Covid-19 pandemic, without teachers and students prepared for such significant changes, imposed countless challenges on educators, causing dissatisfaction and requiring them to reinvent their practices.
Downloads
References
BATISTA, A. C. S.; LINHARES, J. C. S. A carga de trabalho dos professores durante a pandemia em duas escolas da zona rural de Floriano-PI. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2022. João Pessoa, Anais [...]. João Pessoa: CEMEP, 2022. p. 1-12.
CAVALCANTI, H. H. C. de A. Ensino remoto: uma possibilidade de como e o que ensinar. In: RODRIGUES, J. M. C.; SANTOS, P. M. G. dos (org.). Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020. p. 41-50. Disponível em: https://www.ccta.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/educacao/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.
COSCARELLI, C. V. Ensino de língua: surtos durante a pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, P. de M. M. (org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020. p. 15-20. (Linguagens e tecnologias, 8). E-book.
FONTES, A. I. C. Satisfação profissional dos enfermeiros…que realidade? Serviço de cuidados intensivos versus serviço de medicina. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências de Enfermagem) - Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar, Universidade do Porto, Porto, 2009.
GRUPO DE ESTUDOS SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE. Docência na Educação Básica em tempo de pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.
GUEDES, M. R.; ARAGÃO, R. C. Conversações de professores no “correio 24h online” no contexto da pandemia da Covid-19. Fólio - Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 13, n. 2, p. 621-640, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9066.
HODGES, C. et al. A diferença entre ensino remoto de emergência e aprendizado on -line. [S. l.]: Euducause, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the -difference -between - emergency -remote -teaching -and -online -learning/. Acesso em: 23 fev. 2024.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. São Paulo: Papirus, 2014.
KINNEAR, T. C.; TAYLOR, J. R. Marketing research: an applied aproach. New York: McGraw-Hill, 1979.
NAKANO, T. de C.; ROZA, R. H.; OLIVEIRA, A. W. de. Ensino remoto em tempos de pandemia: reflexões sobre seus impactos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, nº 3, p. 1368-1392, jul./set. 2021.
NASCIMENTO, F. E. de M.; FONTINELE, G. S. P.; PAULINO, L. R. F. M. Efeitos da pandemia na prática docente de professores no curso de pedagogia. Revista Momento - Diálogos em Educação, v. 31, nº 3, p. 255-277, set./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14061.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, nº 3, p. 1-15, nov. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623684910. Acesso em: 15 maio 2023.
OLIVEIRA, S. da S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. de O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Educação e Interfaces científicas, Aracaju, v. 10, nº 1, p. 25-40, nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239/4127. Acesso em: 21 nov. 2022.
PALUDO, E. F. Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, Florianópolis, v. 17, nº 2, p. 44-53, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2020v17n2p44/44232. Acesso em: 21 nov. 2022.
PONTES, F. R.; ROSTAS, M. H. S. G. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, Pelotas, v. 18, n. especial., p. 278-300, 2020. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.278-300.1923.
QUINTINO, A. S. de S.; CORREA, J. B.. O professor multifacetado em tempos de pandemia. In: Congresso Nacional de Educação, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió: Realize: 2020, p. 1-11. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69123. Acesso em: 21 nov. 2022.
RECH, G. Z.; PESCADOR, C. M. Ensino remoto em tempos de pandemia: covid-19 suas implicações na interação professor-estudante - uma perspectiva freireana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, nº esp. 2, p. 1264-1278 , jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17iesp.2.16075.
SANTOS, E. dos; LIMA, I. de S.; SOUSA, N. J. de. “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re) invenções de professores durante a pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1632-1648.
SERAFIM, M. O processo de ensino-aprendizagem em tempos de COVID-19. Caderno de pesquisas NEPP, Campinas, nº 92, jul. 2022. [Organização de Ana Maria Carneiro, Cibele Yahn Andrade e Helena Sampaio]. (Impactos da Pandemia de Covid-19 no Ensino Superior: Tendências e Desafios). Disponível em: https://www.nepp.unicamp.br/upload/documents/publicacoes/8136684fdbde7c57f320322a56d731f3.pdf. Acesso em: 21 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Ensino remoto. Porto Alegre: UFRS, 2022. Disponível em: https://www.uergs.edu.br/upload/arquivos/202006/15161841-ferramentas-sincronas-e-assincronas-para-o-ensino-remoto.pdf. Acesso em: 21 mar. 2024.
WINTERS, J. R. da Fontoura et al. O ensino remoto durante a pandemia de COVID-19: repercussões sob o olhar docente. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 76, supl. 1, p. 1-8, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0172pt e20220172.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elisa Maia Velloso Caldeira, Fábia Magali Santos Vieira, Igor Fernando de Queiroz Souto , Vânia Ereni Lima Vieira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.