TEACHING MATERIAL FOR SPANISH LANGUAGE EDUCATION RELATED TO MIGRATION AND XENOPHOBIA: CREATION AND ANALYSIS PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83101Keywords:
Material Didático. Formação Docente. Migração. Xenofobia. Educação Linguística.Abstract
Among the various tools available to foreign language teachers, teaching materials are of great value both for teaching practice and for students, who will find in them valuable learning for their development and understanding of the world. This article will analyze the teaching materials created within the Teaching degree in Language - Spanish and Portuguese as Foreign Languages (LEPLE), at the Federal University of Latin American Integration (UNILA), in collaboration with the Pedagogical Residency Program (CAPES), in light of discursive approaches and linguistic training in the teaching of Spanish. It will reflect on my career as a foreign student and researcher in Brazil, and as a teacher-in-training, offering perspectives from both autobiography and personal experience.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JR., D. M. Xenofobia: medo e rejeição ao estrangeiro. São Paulo: Cortez, 2016.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2ª Edição. São Paulo – SP: Martins Fontes, 1997.
BOTASSINI, J. A Importância dos Estudos de Crenças e Atitudes para a Sociolinguística. Sigma: Estudos da Linguagem, Londrina. V.18, n.1, p. 102- 131, 2015.
DE BARROS, C.; COSTA, E. Coleção explorando o ensino. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. V.16, 2010.
DENZIN, N; LINCOLN, Y. Introdução à disciplina e à prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N; LINCOLN, Y. (Orgs.) O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre - RS: Artmed, 432p, 2006.
FOUCAULT, M. El orden del discurso. Buenos Aires – Argentina: Tusquets Editores, 1999.
GONZÁLEZ MORENO, J. D. et al. Xenofobia en contexto de frontera: observaciones de los discursos sobre el otro-extranjero en los medios. In: IV Seminário Internacional (SINEL) e V Seminário Nacional em Estudos da Linguagem (SNEL). 2019. Cascavel – PR. Anais do Seminário de Estudos da Linguagem. v.5, n.1. Disponível em: <https://midas.unioeste.br/sgev/eventos/SISNEL/anais> Acesso em: 16 de julho de 2024.
HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. 11ª Edição. Rio de Janeiro: DP&A. 2006.
MOITA, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas – SP: Mercado de Letras, 2002.
MOITA, L. P.. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 85-107.
NIETZSCHE, F. A Gaia Ciência. 2ª Edição. São Paulo – SP: Editora Escala, 2013.
RIBEIRO, J. Xenofobia e intolerância linguística: discursos de estrangeiridade e hostilidade brasileira. 1ª Edição. Campinas – SP: Pontes Editores, 2022.
SOBREIRA, A. C.; TAGATA, W. Letramento crítico e português como língua adicional: uma análise de material didático. Revista Entrelinhas, v.13, n.01. jan./jun. 2019.
TILIO, R. Ensino Crítico de Língua: Afinal, o que é ensinar criticamente? In: DE JESUS, D; ZOLIN-VESZ, F.; CARBONIERI, D. (Orgs). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas – SP: Pontes Editores, 2017.
TRACY, S. Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact. 1ª edição. Chichester - UK: Wiley-Blackwell, 2013.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (4)
- 2025-09-10 (3)
- 2025-09-10 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julian David Gonzalez Moreno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



