This is an outdated version published on 2025-09-08. Read the most recent version.

TEACHING MATERIAL FOR SPANISH LANGUAGE EDUCATION RELATED TO MIGRATION AND XENOPHOBIA: CREATION AND ANALYSIS PROCESS

Authors

  • Julian David Gonzalez Moreno Universidade Federal da Integração Latino-americana

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83101

Keywords:

Material Didático. Formação Docente. Migração. Xenofobia. Educação Linguística.

Abstract

Among the various tools available to foreign language teachers, teaching materials are of great value both for teaching practice and for students, who will find in them valuable learning for their development and understanding of the world. This article will analyze the teaching materials created within the Teaching degree in Language - Spanish and Portuguese as Foreign Languages (LEPLE), at the Federal University of Latin American Integration (UNILA), in collaboration with the Pedagogical Residency Program (CAPES), in light of discursive approaches and linguistic training in the teaching of Spanish. It will reflect on my career as a foreign student and researcher in Brazil, and as a teacher-in-training, offering perspectives from both autobiography and personal experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE JR., D. M. Xenofobia: medo e rejeição ao estrangeiro. São Paulo: Cortez, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2ª Edição. São Paulo – SP: Martins Fontes, 1997.

BOTASSINI, J. A Importância dos Estudos de Crenças e Atitudes para a Sociolinguística. Sigma: Estudos da Linguagem, Londrina. V.18, n.1, p. 102- 131, 2015.

DE BARROS, C.; COSTA, E. Coleção explorando o ensino. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. V.16, 2010.

DENZIN, N; LINCOLN, Y. Introdução à disciplina e à prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N; LINCOLN, Y. (Orgs.) O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre - RS: Artmed, 432p, 2006.

FOUCAULT, M. El orden del discurso. Buenos Aires – Argentina: Tusquets Editores, 1999.

GONZÁLEZ MORENO, J. D. et al. Xenofobia en contexto de frontera: observaciones de los discursos sobre el otro-extranjero en los medios. In: IV Seminário Internacional (SINEL) e V Seminário Nacional em Estudos da Linguagem (SNEL). 2019. Cascavel – PR. Anais do Seminário de Estudos da Linguagem. v.5, n.1. Disponível em: <https://midas.unioeste.br/sgev/eventos/SISNEL/anais> Acesso em: 16 de julho de 2024.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. 11ª Edição. Rio de Janeiro: DP&A. 2006.

MOITA, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas – SP: Mercado de Letras, 2002.

MOITA, L. P.. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 85-107.

NIETZSCHE, F. A Gaia Ciência. 2ª Edição. São Paulo – SP: Editora Escala, 2013.

RIBEIRO, J. Xenofobia e intolerância linguística: discursos de estrangeiridade e hostilidade brasileira. 1ª Edição. Campinas – SP: Pontes Editores, 2022.

SOBREIRA, A. C.; TAGATA, W. Letramento crítico e português como língua adicional: uma análise de material didático. Revista Entrelinhas, v.13, n.01. jan./jun. 2019.

TILIO, R. Ensino Crítico de Língua: Afinal, o que é ensinar criticamente? In: DE JESUS, D; ZOLIN-VESZ, F.; CARBONIERI, D. (Orgs). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas – SP: Pontes Editores, 2017.

TRACY, S. Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact. 1ª edição. Chichester - UK: Wiley-Blackwell, 2013.

Published

2025-09-08

Versions

How to Cite

GONZALEZ MORENO, Julian David. TEACHING MATERIAL FOR SPANISH LANGUAGE EDUCATION RELATED TO MIGRATION AND XENOPHOBIA: CREATION AND ANALYSIS PROCESS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 588–605, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.83101. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/83101. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.