THE IMPORTANCE OF THE FIRST MOMENTS TO INITIAL TEACHER FORMATION: SOME INITIAL QUESTIONS ABOUT TEACHER TRAINING OF HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83133Keywords:
Initial Teacher Formation, History, Practice I, Prelude to Teacher TrainingAbstract
The objective of this article is to present a reflection on the prelude to teacher training through our teaching experience in the “Practice I” component in a History graduate course. The methodology used is bibliographic research, based on the discussion of studies by several authors, mainly Duby (1993), Pimenta (1999, 2005), Bloch (2001), Silva (2015), Silva Júnior, Sousa and Santos (2016), Cruz and Hobold (2018) and Freire (2003, 2021). As a result, in order to support the construction of an updated, contemporary, and critical student vision of the profession, it is necessary to work in these first moments on issues such as the place of research, didactic autonomy, digital technologies, interdisciplinary approaches, and urgent social demands based on an initial decolonial training.
Downloads
References
AZZI, S. Saberes Pedagógicos e atividade docente. In: PIMENTA, S. G. (Org). São Paulo: Cortez, 2012, p. 39-69.
BARROS, J. d’A. Interdisciplinaridade na História e em outros campos do saber. Rio de Janeiro: Vozes, 2019.
BARROS, J. d’A. Fontes históricas: olhares sobre um caminho percorrido e perspectivas sobre os novos tempos. Albuquerque: revista de História, Campo Grande, MS, v. 2, n. 3, p. 71-115, jan./jun. 2010.
BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
BOURDÉ, G.; MARTIN, H. Las escuelas históricas. Madrid: Ediciones Akal, 2004.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.
BURKE, P. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter. A escrita da História. Novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992, p. 7-38.
COSTA, M. M. M. da; LEAL, M. C. H. (Orgs.). Políticas Públicas e demandas sociais: diálogos contemporâneos. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2016.
CRUZ, G. B. da; HOBOLD, M. Prática formativas de professores de cursos de licenciatura: diferentes estratégias para ensinar. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2018, p. 237-262.
DUBY, G. A história continua. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993, p. 7-69.
FAGUNDES, T. B. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 65, p. 281-298, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/RmXYydFLRBqmvYtK5vNGVCq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 set. 2023.
FAZENDA, I. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, P. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREITAS, E. C. de; PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2ª Ed. 1998.
GUIMARÃES, S. Didática e prática de ensino de História. Campinas: Papirus, 2012.
JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976.
JUNIOR, R. Z.; ANDRADE, M. de F. R.; APARÍCIO, A. S. M. Os alunos do ensino médio e a universidade: quais as suas expectativas? Revista Atos de Pesquisa em Educação / Blumenau, v.16, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8684. Acesso em: 14 nov. 2023.
LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006, p. 27-54.
MARCON, K. Inclusão e exclusão digital em contextos de pandemia: que educação estamos procurando e para quem? Criar educação. Criciúma, v. 9, n. 2, p. 80-103, 2020. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/6047. Acesso em 22 ago. 2023.
MORAES, I. M.; FREITAS, N. M. da S.; BARATA, E. R. V.; FREITAS, N. M. da S. Formação de professores e os direitos humanos: interrogando a violência contra a mu-lher. Revista Eletrônica de Educação, v. 15, p. 1-19, jan./dez. 2021. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4519. Acesso em: 08 nov. 2023.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
NADAI, E. O ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, 1993.
PAVAN, R.; TEDESCHI, S. L. Currículo e (de)colonialidade: a potência decolonial em escolas com baixo IDEB. Revista Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 26, n. 57, p. 253-266, maio/ago. 2021. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1538. Acesso em: 11 set. 2023.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PIMENTA, S. G. Professor-pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos, v. 5, n. 1, p. 09-22, jan/abr 2005.
REIS, J. C. A história entre a filosofia e a ciência. São Paulo: Editora Ática, 1996, p. 64-92.
SANTOS, L. L. de C. P. Formação do professor e pedagogia crítica. In: FAZENDA, I. C. A. A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 2012, p. 17-28.
SCHÜTZ, J. A.; FUCHS, C.; DA COSTA, C. O. Universidade, pesquisa e docência: reflexões críticas sobre os abusos do atual governo. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, p. 1–19, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/12530. Acesso em: 22 jun. 2023.
SILVA, R. História e ficção. In: Lugar de dúvidas. Sobre a prática da análise histórica. Breviário de inseguranças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 19-32.
SILVA, K. A. C. P. C. da; CRUZ, S. P. da S. Projetos em disputa na definição das políticas da formação de professores para a educação básica. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 89-104, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8918. Acesso em: 13 set. 2023.
SILVA JÚNIOR, A. F. da; SOUSA, J. J. M.; SANTOS, F. A. R. dos. Diferentes fontes e linguagens nas aulas de História e a formação cidadã de jovens estudantes do ensino médio. In: GUIMARÃES, S. (Org.). Ensino de História e cidadania. Campinas: Papirus, 2016, p. 253-277.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciano José Vianna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



