This is an outdated version published on 2025-09-08. Read the most recent version.

THE IMPORTANCE OF THE FIRST MOMENTS TO INITIAL TEACHER FORMATION: SOME INITIAL QUESTIONS ABOUT TEACHER TRAINING OF HISTORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83133

Keywords:

Initial Teacher Formation, History, Practice I, Prelude to Teacher Training

Abstract

The objective of this article is to present a reflection on the prelude to teacher training through our teaching experience in the “Practice I” component in a History graduate course. The methodology used is bibliographic research, based on the discussion of studies by several authors, mainly Duby (1993), Pimenta (1999, 2005), Bloch (2001), Silva (2015), Silva Júnior, Sousa and Santos (2016), Cruz and Hobold (2018) and Freire (2003, 2021). As a result, in order to support the construction of an updated, contemporary, and critical student vision of the profession, it is necessary to work in these first moments on issues such as the place of research, didactic autonomy, digital technologies, interdisciplinary approaches, and urgent social demands based on an initial decolonial training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano José Vianna, Universidade de Pernambuco (UPE), Petrolina, Pernambuco, Brasil, luciano.vianna@upe.br

Professor adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE)/Campus Petrolina. Doutor em Cultures en contacte a la Mediterrània pela Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Membro do Institut d'Estudis Medievals (UAB-IEM). Coordenador do Spatio Serti - Grupo de Estudos em Medievalística (UPE/Campus Petrolina)

References

AZZI, S. Saberes Pedagógicos e atividade docente. In: PIMENTA, S. G. (Org). São Paulo: Cortez, 2012, p. 39-69.

BARROS, J. d’A. Interdisciplinaridade na História e em outros campos do saber. Rio de Janeiro: Vozes, 2019.

BARROS, J. d’A. Fontes históricas: olhares sobre um caminho percorrido e perspectivas sobre os novos tempos. Albuquerque: revista de História, Campo Grande, MS, v. 2, n. 3, p. 71-115, jan./jun. 2010.

BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BOURDÉ, G.; MARTIN, H. Las escuelas históricas. Madrid: Ediciones Akal, 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

BURKE, P. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter. A escrita da História. Novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992, p. 7-38.

COSTA, M. M. M. da; LEAL, M. C. H. (Orgs.). Políticas Públicas e demandas sociais: diálogos contemporâneos. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2016.

CRUZ, G. B. da; HOBOLD, M. Prática formativas de professores de cursos de licenciatura: diferentes estratégias para ensinar. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2018, p. 237-262.

DUBY, G. A história continua. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993, p. 7-69.

FAGUNDES, T. B. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 65, p. 281-298, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/RmXYydFLRBqmvYtK5vNGVCq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 set. 2023.

FAZENDA, I. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREITAS, E. C. de; PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2ª Ed. 1998.

GUIMARÃES, S. Didática e prática de ensino de História. Campinas: Papirus, 2012.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976.

JUNIOR, R. Z.; ANDRADE, M. de F. R.; APARÍCIO, A. S. M. Os alunos do ensino médio e a universidade: quais as suas expectativas? Revista Atos de Pesquisa em Educação / Blumenau, v.16, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8684. Acesso em: 14 nov. 2023.

LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006, p. 27-54.

MARCON, K. Inclusão e exclusão digital em contextos de pandemia: que educação estamos procurando e para quem? Criar educação. Criciúma, v. 9, n. 2, p. 80-103, 2020. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/6047. Acesso em 22 ago. 2023.

MORAES, I. M.; FREITAS, N. M. da S.; BARATA, E. R. V.; FREITAS, N. M. da S. Formação de professores e os direitos humanos: interrogando a violência contra a mu-lher. Revista Eletrônica de Educação, v. 15, p. 1-19, jan./dez. 2021. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4519. Acesso em: 08 nov. 2023.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NADAI, E. O ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, 1993.

PAVAN, R.; TEDESCHI, S. L. Currículo e (de)colonialidade: a potência decolonial em escolas com baixo IDEB. Revista Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 26, n. 57, p. 253-266, maio/ago. 2021. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1538. Acesso em: 11 set. 2023.

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, S. G. Professor-pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos, v. 5, n. 1, p. 09-22, jan/abr 2005.

REIS, J. C. A história entre a filosofia e a ciência. São Paulo: Editora Ática, 1996, p. 64-92.

SANTOS, L. L. de C. P. Formação do professor e pedagogia crítica. In: FAZENDA, I. C. A. A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 2012, p. 17-28.

SCHÜTZ, J. A.; FUCHS, C.; DA COSTA, C. O. Universidade, pesquisa e docência: reflexões críticas sobre os abusos do atual governo. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, p. 1–19, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/12530. Acesso em: 22 jun. 2023.

SILVA, R. História e ficção. In: Lugar de dúvidas. Sobre a prática da análise histórica. Breviário de inseguranças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 19-32.

SILVA, K. A. C. P. C. da; CRUZ, S. P. da S. Projetos em disputa na definição das políticas da formação de professores para a educação básica. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 89-104, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8918. Acesso em: 13 set. 2023.

SILVA JÚNIOR, A. F. da; SOUSA, J. J. M.; SANTOS, F. A. R. dos. Diferentes fontes e linguagens nas aulas de História e a formação cidadã de jovens estudantes do ensino médio. In: GUIMARÃES, S. (Org.). Ensino de História e cidadania. Campinas: Papirus, 2016, p. 253-277.

Published

2025-09-08

Versions

How to Cite

VIANNA, Luciano José. THE IMPORTANCE OF THE FIRST MOMENTS TO INITIAL TEACHER FORMATION: SOME INITIAL QUESTIONS ABOUT TEACHER TRAINING OF HISTORY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 606–622, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.83133. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/83133. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.