THE SOCIAL ROLE OF THE UNIVERSITY TOY LIBRARY AND ITS CONTRIBUTION TO THE RETENTION OF STUDENT-MOTHERS AT CAP/UERN IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82786Keywords:
Retention; Mothers/University Students; Maternity; Toy Library.Abstract
The general goal of this research is to understand the role of the Toy Library from the perspectve of three female student/mothers in the Pedagogy course at CAP-UERN. As specific goals: to trace a brief track record of the integration of women in Higher Education, to understand what the Toy Libraries are and how they function, to explain the meanings assigned by student/mothers to the Toy Library at CAP-UERN. For that, we conducted an exploratory research as qualitative data analysis. The theoretical contribution is grounded in Lev Semenovich Vygotsky (1978; 1987), Guacira Lopes Louro (1997; 2004), Lucídio Bianchetti (2014) and Ana Cássia Alves Cunha; Geórgia Paiva (2024). As a result: we have noticed that student/mothers express some anxieties about motherhood and academic life, however, all of them claim being satisfied by having this support network so they can manage to finish their desired training in Higher Education.
Downloads
References
ARANHA, M. L. A. A História da educação e da Pedagogia: Geral e do Brasil. São Paulo: Moderna,2006.
BIANCHETTI, L. Do solitário ao solidário. Relato e reflexões sobre uma práxis em um Programa de Pós-Graduação em Educação. In: OLIVEIRA, Adriano de; ARAUJO, Emília Rodrigues; BIANCHETTI, Lucídio (Orgs.). Formação do investigador: Reflexões em torno da escrita/pesquisa/autoria e orientação. 1. ed. Braga, Portugal: CECS/UMINHO/CED/UFSC, PT, 2014a. v. 1. p. 74-93. Disponível em: <http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/issue/view/151>. Acesso em: 04 mar. 2025.
BITENCOURT, S.M. Candidatas à ciência: a compreensão da maternidade na fase do Doutorado. 2011. 344f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, 2011.
BOURDIEU, P. Homo academicus.Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. 2ed.;Florianópolis: Editora UFSC, 2013.
COULÓN, A.A condição de estudante: A entrada na vida universitária. Salvador: Edufba, 2008.
CUNHA, A. C. A.; PAIVA, G. M. F. e. As barreiras à permanência de estudantes mães no ensino superior. Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1711-1725, 01 set. 2024. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80342/42138>.Acesso em: 01 mar. 2025.
CURY, C. R. J. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo. v. 35, n. 124, p. 11-32, jan. / abr., 2005.
_____, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.116, p. 245-362, jul. 2002.
LOBÃO, G. L. C. Os arquétipos femininos nos contos de fadas clássicos e nas versões contemporâneas. 2023. 77 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Letras, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza - Ce, 2023. Disponível em: . Acesso em: 17 abr. 2025.
L., Silmara; RAMBO, C.Alberto; FERREIRA, J.L. A pesquisa exploratória na abordagem qualitativa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, e023141,2023.e-ISSN: 1982-5587. DOI:https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17958.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós -estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
LOURO, G. L. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das Mulheres no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004, p. 443-481.
O POTI NEWS. Número de potiguares com ensino superior triplicou nos últimos 22 anos, aponta IBGE: a taxa de frequência escolar aumentou principalmente entre crianças e jovens. 2025. Disponível em: <https://opoti.com.br/numero-de-potiguares-com-ensino-superior-triplicou-nos-ultimos-22-anos-apontaibge/#:~:text=26)%20pelo%20IBGE.,A%20taxa%20de%20frequ%C3%AAncia%20escolar%20aumentou%20principalmente%20entre%20crian%C3%A7as%20e,15%2C1%25%20em%202022 . Acesso em: 25 mar. 2025.
PAULA, M. F. de. As políticas de democratização: do acesso ao ensino superior do governo Lula. Revista Advir, nº 23, 2009, p. 123-147.
REIS, N. V. dos. Maternidade e trabalho: análise semiótica de histórias de vida de estudantes daárea de Letras. 189f. 2020. Doutorado em Letras: Ensino
de Língua e Literatura. Universidade Federal do Tocantins – UFT, Campus de Araguaína, 2020.
SANTOS, P. S.; DIAS, L. C.; VIAN, C. E. F.. Evolução do Ensino Superior no Brasil: da Expansão do Acesso às Condições de Permanência. Revista de Desenvolvimento Econômico (Impresso) , v. 25, p. 232-257, 2024.
URPIA, A. M. de O.; SAMPAIO, S. M. R. Tornar-se mãe no contexto acadêmico: dilemas daconciliação maternidade - vida universitária. Revista do Centro de Artes,Humanidades e Letras, vol. 3 (2), p. 30-43, 2009.
VITTI, S. C.de A. ACESSO E PERMANÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR. A Educação enquanto fenômeno social: Ciência, cultura e políticas públicas 4. 1ed.Ponta Grossa PR: Atena Editora, 2025, v. 4, p. 140-149.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo São Paulo: Martins Fontes, 1978.
VYGOTSKY, L. S.. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes,1987.
ZORZE, P. F. do P. Brinquedoteca e suas contribuições aos processos de ensino e de aprendizagem de crianças da educação infantil. 2012. 28f. Monografia (Especialização) - Curso de Curso de Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira - PR, 2012. Disponível em:<https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21014/2/MD_EDUMTE_I_2012_19.pdf. Acesso em: 03 abr. 2025.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andréia Araújo da Nóbrega, Madêlyne Vitória Fernandes da Silva, Eliane Rose Maio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



