THE PEDAGOGICAL PRINCIPLE OF HOPE IN THE VOICES OF YOUNG WORKERS IN POPULAR PRE-COLLEGE COURSES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82561Keywords:
Pedagogical Principle of Hope, Youth Dreams, Popular Pre-University Courses, Young WorkersAbstract
The result of research conducted in two popular preparatory courses in the metropolitan region of Rio de Janeiro, the premise is that these courses that are proliferating throughout Brazil are expressions of the historical-social production of educational duality. The objective is to analyze the dreams of young workers with precarious employment relationships who attend these initiatives. The qualitative research was based on the main concepts of Ernst Bloch and Paulo Freire. The interviews with the young people were analyzed from a critical perspective of language, through which we sought to understand the pedagogical principle of hope as an action of the waking dreams of young people to gain access to university. The results point to the relevance of reflecting on the limits and possibilities of the PVPs in the context of high school reform and the perspective of dreams as an anticipatory consciousness that guides the senses of young people for their actions in the world.
Keywords: Philosophical-Pedagogical Principle of Hope; Youth Dreams; Popular Pre-University
Downloads
References
ANTUNES, R.. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da indústria 4.0. In: ANTUNES, R. (Org.). Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. Epub.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
BLOCH, E. O Princípio Esperança. Ed. Uerj: Rio de Janeiro. 2005.
BRANDÃO, C. R. (org.). Pesquisa participante – o saber da partilha. Aparecida: Ideias & Letras, 2006.
BRASIL. Lei da Aprendizagem. Lei n◦ 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Brasília/DF, 2000.
CUNHA, L.A. Ensino médio: atalho para o passado. In. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.373-384, abr.-jun., 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/sRgNLFXFPBvWCYggFhcBmYm/?format=pdf&lang=pt
Acesso em 12 de dez.2017.
DUARTE, R. Entrevistas em pesquisa qualitativa – Revista Educar, nº. 24, p. 213-225. Editora UFPR, Curitiba, Paraná. 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
_________. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
__________. Pedagogia do Oprimido, 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FRIGOTTO, G. Reforma do ensino médio do (des) governo de turno: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. In. Movimento: Revista de Educação. Ano3, N. 5, 2016. https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32621 Acesso em 20 de out. 2016.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. & RAMOS, M. (Orgs.) Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
KUENZER, A. Z. Ensino médio e profissional: as políticas do estado neoliberal. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MAINARDES, J. Política Institucional de ética em pesquisa e integridade. In. Ética e Pesquisa em Educação (recurso eletrônico): subsídios – Volume 3/Comissão de Ética e Pesquisa da ANPED, 2023. Disponível em https://anped.org.br/wp-content/uploads/2024/05/3Etica-e-Pesquisa-em-Educacao_Volume-3_2023-1.pdf Acesso em 20 de fev. 2024.
MARTINS, J. A chegada do estranho. São Paulo: Hucitec, 1993.
MARX, K. Introdução [à Crítica da Economia Política]. In: NETTO, José Paulo (org.). O leitor de Marx. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
MÉSZÁROS, István. A ordem da reprodução sociometabólica do capital. In: MÉSZARÓS. I. Para além do capital: rumo a uma teoria de transição. Tradução de Paulo Cesar Castanheira e Sérgio Lessa. 1. ed. rev. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude—alguns contributos. In. Análise Social, vol. XXV (105-106), 1990 (1.°, 2.°). Disponível em https://www.ics.ulisboa.pt › file › download Acesso em 10 dez.2024.
PEREGRINO, M.; PRATA, J. M. Juventude como mirante dos fenômenos sociais e a reforma do ensino médio — o que se vê quando se olha de um outro lugar?In. Revista Brasileira de Educação v. 28, e280052, 2023. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/m7RWL4Mj8RxFGkv3fwZ35tx/?format=pdf&lang=pt
Acesso em 10 dez. 2024.
SANTOS, A. Pensando estratégias para enfrentamento da evasão em pré-vestibulares populares: um estudo de caso na maré- Rio de Janeiro/RJ. Dissertação: UFRJ. 2020 <https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/21071> Acesso: abril de 2025.
SANTOS, R. E. N. Agendas & agências: a espacialidade dos movimentos sociais a partir do Pré-Vestibular para Negros e Carentes. 2006. 350f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2006.
SANTOS, R. E. N. Pré-vestibulares populares: dilemas políticos e desafios pedagógicos. In: 2008. CARVALHO, J. C. et al. (orgs). Cursos pré-vestibulares comunitários: espaços de mediações pedagógicas. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2008.
SILVA, E.E.S. Ampliando Futuros: O Curso Pré-Vestibular Comunitário da Maré. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: CPDOC/PPGFPBC/FGV,2006.
ZAGO, N. Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas. In: Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 2, 149-174, jan./jun. 2008. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795x.2008v26n1p149
Acesso em 03 de mar. 2010.
Published
Versions
- 2025-10-31 (5)
- 2025-10-06 (4)
- 2025-10-02 (3)
- 2025-10-01 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcia Alvarenga, Monica Paiva Volpato Santos, Alex Luiz de Oliveira Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



