THE CULTURAL DEMOCRACY IN EDUCATION REFORM: THE RADIO EDUCATION PROJECT OF THE NEW SCHOOL ADVOCATE GARCIA DE REZENDE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82450Keywords:
Cultural Democracy, Brazilian Education, New School, Garcia de Rezende.Abstract
This article aims to analyze the trajectory of Garcia de Rezende, highlighting his contribution to education and literature in Espírito Santo, with a focus on his radio education project. The goal is to understand how Rezende, influenced by the New School and educational modernization, implemented significant reforms that promoted the schooling of around 70,000 children and introduced innovative methods, such as the use of cinema and radio in education. The central hypothesis is that his collaboration with intellectuals like Attílio Vivacqua and his active participation in journalism and educational congresses positioned him as a key figure in the modernization of education, advocating for a cultural democracy that expanded access to education. The conclusions indicate that, despite his political distancing during Vargas' government and his later move to Rio de Janeiro, Rezende left a lasting legacy that influenced culture and education in the state - Whether through his work in various newspapers or in education through the implementation of his projects that contributed to the democratization of education.
Downloads
References
BERTO, Rosianny Campos e SIMÕES, Regina Helena Silva. O Curso Superior de Cultura Pedagógica (1928-1930) como estratégia de formação de professores e difusão da escola ativa nas escolas capixabas. Cadernos de História da Educação, v.15, n.1, p.398-421, jan.-abr. 2016.
BRASIL. Diário Oficial de 26 de maio de 1945. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/biblioteca/PastasMinistros/BentoFaria/DadosDatas/007.pdf. Acessado em: 24.10.2017.
BOPP, Raul. Movimentos modernistas no Brasil. Rio de Janeiro: São José, 1966.
BUSATTO, Luiz. O Modernismo Antropofágico no Espírito Santo. Vitória: Secretaria de Produção e Difusão Cultural – UFES, 1992.
DERENZI, Luiz Serafim. Biografia de uma ilha. 2 ed. Vitória: PMV & Secretaria Municipal de Turismo, 1995.
GHIRALDELLI Jr. Paulo. História da educação. 2ª. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2000.
GILIOLI, Renato de Sousa Porto. Educação e cultura no rádio brasileiro: concepções de radioescola em Roquette-Pinto. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da USP. São Paulo: 2008.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. São Paulo, Cortez, 1984.
AUTOR. Título do texto. Belo Horizonte: Editora Dialética, 2021.
PROMAF/ES - Governo do Estado do Espírito Santo Secretaria de Estado da Fazenda Projeto de Modernização e Administração Fazendária. Sezefredo Garcia de Rezende. Disponível em: http://www.sefaz.es.gov.br/painel/jornal12.htm Acesso em: 24/10/2017.
REZENDE, Garcia de. O ensino no Espirito Santo: Uma entrevista com o Snr. Garcia de Rezende. Movimento Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 13, p. 12, jan. 1930.
______. Memórias: (1897-1978). Vitória: Fundação Ceciliano Abel de Ameida, 1981.
RIBEIRO, Francisco Aurelio. Academia Espírito-santense de Letras. Patronos & Acadêmicos. Vitória: Academia Espírito-santenese de Letras, 2002.
SOARES, Renato Viana. A Escola Activa Antropofágica que a “Revolução” de 30 comeu. São Paulo: Lei Rubem Braga-Darwin, 1998.
TEIXEIRA, Anísio S. Educação não é privilégio. 2ª. ed. rev. ampl. São Paulo: Ed. Nacional, 1968.
TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes e NETO, João de Oliveira Ramos. Intelectuais da Modernização: Biografia dos 26 signatários do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova de 1932. Curitiba: Brazil Publishing, 2021.
VASCONCELLOS, A. Faria de. Uma escola nova na Bélgica. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2015.
WANICK, Flávio Calmon. Aristeu Borges de Aguiar um presidente atropelado pela história: a política e a economia capixabas durante os anos 1928 a 1930. Vitória: Flor e Cultura Editores, 2008.
SAVIANI, Dermeval et al. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 1-8. (Coleção Educação Contemporânea).
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (3)
- 2025-09-09 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wilson Alves de Paiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



