This is an outdated version published on 2025-09-08. Read the most recent version.

THE CULTURAL DEMOCRACY IN EDUCATION REFORM: THE RADIO EDUCATION PROJECT OF THE NEW SCHOOL ADVOCATE GARCIA DE REZENDE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82450

Keywords:

Cultural Democracy, Brazilian Education, New School, Garcia de Rezende.

Abstract

This article aims to analyze the trajectory of Garcia de Rezende, highlighting his contribution to education and literature in Espírito Santo, with a focus on his radio education project. The goal is to understand how Rezende, influenced by the New School and educational modernization, implemented significant reforms that promoted the schooling of around 70,000 children and introduced innovative methods, such as the use of cinema and radio in education. The central hypothesis is that his collaboration with intellectuals like Attílio Vivacqua and his active participation in journalism and educational congresses positioned him as a key figure in the modernization of education, advocating for a cultural democracy that expanded access to education. The conclusions indicate that, despite his political distancing during Vargas' government and his later move to Rio de Janeiro, Rezende left a lasting legacy that influenced culture and education in the state - Whether through his work in various newspapers or in education through the implementation of his projects that contributed to the democratization of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Alves de Paiva, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, scriswap@ufg.br

Doutor em Filosofia da Educação, pela USP, com pós-doutorado na University of Calgary (Canadá) e na Sorbonne Université (França) - em andamento. Mestre em Filosofia Ética e Política, pela UFG, especialista em Educação, pela FACINTER e graduado em Pedagogia pela UFPA. Professor da Faculdade de Educação da UFG e do PPGE - Programa de Pós-Graduaçao em Educação da UFG (stricto sensu). É especialista em Rousseau, como foco na obra "Emílio ou da Educação". É membro da Rousseau Association, da Societé Jean-Jacques Rousseau, da Sociedade Portuguesa de Filosofia, da ABES18 e além de outras associações e grupos de pesquisa no Brasil e no exteior. Foi editor da Revista Vita et Sanitas (FUG) e da Revista EducAtiva (PUC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, Filosofia Educação, Ensino de filosofia, Filosofia para crianças e adolescentes,Teorias educacionais, cultura e educação, educação brasileira, jesuítas, colonização, filosofia política, democracia, Rousseau, descentralização educacional, municipalização do ensino, políticas públicas, política e escola. Professor visitante na Facultad de Filosofía da Universidad Autónoma de Madrid (Espanha), na Werklunk School of Education da University of Calgary (Canada) e na Universidade de Paris-Sorbonne (França).

References

BERTO, Rosianny Campos e SIMÕES, Regina Helena Silva. O Curso Superior de Cultura Pedagógica (1928-1930) como estratégia de formação de professores e difusão da escola ativa nas escolas capixabas. Cadernos de História da Educação, v.15, n.1, p.398-421, jan.-abr. 2016.

BRASIL. Diário Oficial de 26 de maio de 1945. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/biblioteca/PastasMinistros/BentoFaria/DadosDatas/007.pdf. Acessado em: 24.10.2017.

BOPP, Raul. Movimentos modernistas no Brasil. Rio de Janeiro: São José, 1966.

BUSATTO, Luiz. O Modernismo Antropofágico no Espírito Santo. Vitória: Secretaria de Produção e Difusão Cultural – UFES, 1992.

DERENZI, Luiz Serafim. Biografia de uma ilha. 2 ed. Vitória: PMV & Secretaria Municipal de Turismo, 1995.

GHIRALDELLI Jr. Paulo. História da educação. 2ª. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2000.

GILIOLI, Renato de Sousa Porto. Educação e cultura no rádio brasileiro: concepções de radioescola em Roquette-Pinto. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da USP. São Paulo: 2008.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. São Paulo, Cortez, 1984.

AUTOR. Título do texto. Belo Horizonte: Editora Dialética, 2021.

PROMAF/ES - Governo do Estado do Espírito Santo Secretaria de Estado da Fazenda Projeto de Modernização e Administração Fazendária. Sezefredo Garcia de Rezende. Disponível em: http://www.sefaz.es.gov.br/painel/jornal12.htm Acesso em: 24/10/2017.

REZENDE, Garcia de. O ensino no Espirito Santo: Uma entrevista com o Snr. Garcia de Rezende. Movimento Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 13, p. 12, jan. 1930.

______. Memórias: (1897-1978). Vitória: Fundação Ceciliano Abel de Ameida, 1981.

RIBEIRO, Francisco Aurelio. Academia Espírito-santense de Letras. Patronos & Acadêmicos. Vitória: Academia Espírito-santenese de Letras, 2002.

SOARES, Renato Viana. A Escola Activa Antropofágica que a “Revolução” de 30 comeu. São Paulo: Lei Rubem Braga-Darwin, 1998.

TEIXEIRA, Anísio S. Educação não é privilégio. 2ª. ed. rev. ampl. São Paulo: Ed. Nacional, 1968.

TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes e NETO, João de Oliveira Ramos. Intelectuais da Modernização: Biografia dos 26 signatários do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova de 1932. Curitiba: Brazil Publishing, 2021.

VASCONCELLOS, A. Faria de. Uma escola nova na Bélgica. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2015.

WANICK, Flávio Calmon. Aristeu Borges de Aguiar um presidente atropelado pela história: a política e a economia capixabas durante os anos 1928 a 1930. Vitória: Flor e Cultura Editores, 2008.

SAVIANI, Dermeval et al. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 1-8. (Coleção Educação Contemporânea).

Published

2025-09-08

Versions

How to Cite

ALVES DE PAIVA, Wilson. THE CULTURAL DEMOCRACY IN EDUCATION REFORM: THE RADIO EDUCATION PROJECT OF THE NEW SCHOOL ADVOCATE GARCIA DE REZENDE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 705–718, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82450. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82450. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.