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CONCEPTUAL REFLECTIONS ON THE HISTORY OF EDUCATIONAL POLICIES: THEORETICAL POSSIBILITIES AND CONTRIBUTIONS OF GRAMSCI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82274

Keywords:

History of Education, Educational Policies, History of Educational Policies, Antonio Gramsci.

Abstract

This study, situated within the field of the History of Education, aims to analyze the possibilities of using Gramscian theory in the investigation of the History of Educational Policies. Based on Antonio Gramsci's conception of the Expanded State, we examine how educational policies result from the interaction between political society and civil society, being permeated by hegemonic disputes. Methodologically, this is a theoretical essay based on a literature review, with emphasis on Gramsci’s work and studies that apply his theory to the analysis of education. The article argues that the Gramscian approach allows educational policies to be interpreted not only as formal state guidelines but also as instruments of ideological struggle and the construction of hegemony. Thus, it contributes to deepening historiographical analyses of the role of the State and civil society in structuring education.

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Author Biographies

Marcus Ribeiro, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, viniciusribeiroo188@gmail.com

Mestrando em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (PPEB/UFPA). Graduado em Licenciatura Plena de Pedagogia pela UFPA. Está Técnico Pedagógico na Pró-Reitoria de Assistência e Acessibilidade Estudantil da UFPA (PROAES/UFPA). Integrante do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM/UFPA).

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil,albertofdamasceno59@gmail.com

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC). Professor Titular do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da Universidade Federal do Pará (NEB/UFPA), docente dos Programas de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA) e em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA). Coodena o Laboratório de Pesquisas em História e Memória da Educação (LAPEM/UFPA).

Smile Golobovante, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, profgolobovante@gmail.com

Doutorando em Educação na Amazônia pela Universidade Federal do Pará (PGEDA/UFPA). Mestre em Currículo e Gestão da Escola Básica pela UFPA (PPEB/UFPA). Atualmente é professor do Serviço Social da Indústria (SESI). Membro do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM).

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Published

2025-09-08

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How to Cite

RIBEIRO, Marcus; DAMASCENO, Alberto; GOLOBOVANTE, Smile. CONCEPTUAL REFLECTIONS ON THE HISTORY OF EDUCATIONAL POLICIES: THEORETICAL POSSIBILITIES AND CONTRIBUTIONS OF GRAMSCI. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 719–734, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82274. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82274. Acesso em: 5 dec. 2025.

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