PERCEPTIONS OF STUDENTS WITH DISABILITIES BENEFITING FROM QUOTAS REGARDING ACCESS AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF GOIÁS (UFG)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80668

Keywords:

Educational Inclusion; Quota Policy; Higher Education; Students with Disabilities; Federal University of Goiás (UFG).

Abstract

This study aims to understand the perceptions of students with disabilities who benefit from affirmative action quotas regarding access to the Federal University of Goiás (UFG), analyzing how these quota policies influence their entry into higher education. Methodologically, it is an exploratory study with a qualitative approach, using semi-structured interviews with 12 students with disabilities enrolled in on-campus undergraduate courses at UFG in 2022. The selection of participants considered criteria such as entry via quotas, age, and academic status (active or on leave). The study is based on legal documents such as the Federal Constitution of 1988 (CF/1988), the National Education Guidelines and Framework Law (LDB/1996), and the Quota Law (Law nº 12.711/2012 and its amendment by Law nº 13.409/2016), which regulate access for people with disabilities to federal educational institutions. Among the main authors cited are Dubet (2004), who addresses the impact of access policies on educational inequalities, and Silva and Pimentel (2021), who discuss the relationship between admission and full inclusion. The results show that although access is seen as a significant advance, it does not guarantee full inclusion, highlighting the need for policies that also ensure academic retention and success. It concludes that, to achieve effective inclusion, initial access must be accompanied by actions that promote continuity of studies, ensuring an accessible and inclusive environment for all students.

 

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Author Biographies

Thays Santos Souza, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Brasil, thayssantos@ufg.br

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como servidora técnica administrativa da Universidade Federal de Goiás.

Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Brasil, profesorricardoteixeira@ufg.br

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás; pós-doutorado em Tecnologias de Investigação pelo Departamento de Educação da Universidade de Aveiro, Portugal (UA); pós-doutorado em Tecnologias Assistivas pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia da Universidade de Uberlândia (UFU); pós-doutorado em Mídias Interativas pelo Programa de Pós-Graduação em Culturas Contemporâneas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); pós-doutorado em Educação Inclusiva - com foco em Educação e Saúde - pela Faculdade de Ciências Médicas - Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (FE/UFG) e do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da FE/UFG.

Daniele da Rocha Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Brasil, daniele.rocha@ufrn.br

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN), Professora Adjunta do Departamento de Ciências Contábeis da UFRN, Membro do Grupo de Pesquisa Política de Educação Superior (UFRN) no Diretório de Grupos de Pesquisa do Brasil/CNPq, Membro do Projeto CNPQ (Expansão e Qualidade da Educação Superior no contexto do PNE 2014-2024 – Coordenado pelo Prof. Dr. João Ferreira de Oliveira/UFG ).

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Published

2024-12-20

How to Cite

SOUZA, T. S.; TEIXEIRA, R. A. G.; CARVALHO, D. da R. PERCEPTIONS OF STUDENTS WITH DISABILITIES BENEFITING FROM QUOTAS REGARDING ACCESS AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF GOIÁS (UFG). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1513–1532, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80668. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80668. Acesso em: 22 dec. 2024.

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