WORLD-CLASS UNIVERSITIES IN THE USA AND BRAZIL: UNION RESISTANCE TO THE MODEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79007

Keywords:

Higher Education, Teaching Work, Precariousness of Work, Teacher Unionism

Abstract

This article addresses the phenomenon of World-Class Universities, their implications for university teaching work, and resistance to the model in the USA and Brazil. It is based on bibliographic research, drawing from books and articles published in national and international journals. The text discusses the shaping of the world-class model in the USA driven by capitalist dynamics within institutions, reflecting the intersection of education, research, economy, and power, while Brazil adopts the model under international pressure with its own characteristics. We demonstrate that the universalization of this model has consequences for teaching work in the USA and Brazil, the main one being the precariousness of teaching work. Finally, we discuss the role of unions and teaching resistance to the model.

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Author Biographies

Moisés Giordano Mazza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, mazzagiordano@gmail.com

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da UFMG. Graduado em Filosofia pela UFJF e Mestre em Educação pela UFV. Membro do Grupo de Pesquisa-Ação sobre Universidade e Educação Superior (Universitátis/FaE/UFMG).

Aryanne Martins Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, aryannepedagogia@yahoo.com.br

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da UFMG. Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela UFMG. Membro do Grupo de Pesquisa-Ação sobre Universidade e Educação Superior (Universitátis/FaE/UFMG).

Savana Diniz Gomes Melo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, sdgmufmg2@gmail.com

Pós-doutora pela Universidade da Corunha (UDC). Mestre e doutora em Educação pela UFMG, com estágio doutoral na Universidade General de San Martin. Professora aposentada da FaE/UFMG. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (PPGE/FaE/UFMG). Vice-líder do Universitátis/FaE/UFMG.

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Published

2024-09-03

How to Cite

MAZZA, M. G.; OLIVEIRA, A. M.; MELO, S. D. G. WORLD-CLASS UNIVERSITIES IN THE USA AND BRAZIL: UNION RESISTANCE TO THE MODEL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1050–1065, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79007. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79007. Acesso em: 3 dec. 2024.