MILITARISM-POPULISM AND ITS EFFECTS ON EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78951

Keywords:

Populism; Militarism; Critical Discourse Analysis; Education.

Abstract

Using Critical Discourse Analysis, this study investigated the effects of the coupling of Bolsonarism with militarism based on the way teachers and military personnel are represented in texts related to the National Program of Civic-Military Schools (PECIM). The results show the overvaluation of the image of the military as defenders of an ideal of homeland and nation accompanied by ways of devaluing teachers characterized as deviants of their technical-professional work. As the research demonstrates, such forms of representation produce practical effects on school dynamics while disseminating anti-pluralist, moralist and anti-scientific ideological content from these places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Greice Martins Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, greice.martins.gomes@gmail.com

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) com sanduiche pela universidade de Coimbra, Portugal (UC-PT), Especialista em Psicologia Organizacional e Graduada em Administração. 

References

ALMEIDA SANTOS, C.; ALVES, M.; MOCARZEL, M.; MOEHLECKE, S. Militarização das escolas públicas no Brasil: um debate necessário. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.35. n. 3, p. 580-591, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol35n32019.99295. Acesso em: 3 nov. 2022

ANDRADE, D. P. Neoliberalismo e guerra ao inimigo interno: da Nova República à virada autoritária no Brasil. Caderno CRH, n. 34, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v34i0.44901. Acesso em: 3 nov. 2022

BOER, N. Militarismo e clericalismo em mudança e sua repercussão na educação. São Paulo: T.A. Queiroz, 1980

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n° 2.015. Brasília: Ministério da Educação, 2019 Disponível em: https://bit.ly/3VZbGUH. Acesso em: 3 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual das escolas cívico-militares (primeira edição). Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em https://bit.ly/3sz8K32. Acesso em: 3 nov. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Saiba quais são as 54 escolas que receberão o modelo cívico-militar do MEC. Brasília: Ministério da Educação, 2020b. Recuperado de https://bit.ly/41BEIw5.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n° 1071, de 23 de dezembro de 2020. Brasília. Ministério da Educação, 2020c. Disponível em: https://bit.ly/3W27EdU. Acesso em: 3 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Site do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://escolacivicomilitar.mec.gov.br. Acesso em: 3 nov. 2022

CASTRO, C. O espírito militar: um estudo de antropologia social na Academia Militar das Agulhas Negras. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2021.

COSTA, J. F. A. Quem é o “cidadão de bem”?, Psicologia USP, v. 7, n. 32, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6564e190106. Acesso em: 3 nov. 2022.

DA SILVA, J. Militarismo. In SANSONE, L.; Furtado, C. Dicionário crítico das ciências sociais dos países de fala oficial portuguesa. Salvador: Editora EDUFBA, 2014, p. 349-362.

FIQUEM SABENDO. Quem são e quanto recebem os servidores militares que atuam nas escolas cívico-militares. Don't LAI to Me #48, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3HAGeYo. Acesso em: 3 nov. 2022.

JOHNSON, B. The erotic as resistance: queer resistance at a militarized charter school. Critical Military Studies, v. 5, n. 3, 2019. Disponível em https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1608702. Acesso em: 3 nov. 2022

LYNCH, C; CASSIMIRO, P. O populismo reacionário: ascensão e legado do bolsonarismo. São Paulo: Editora Contracorrente, 2022

MAZUI, G. Bolsonaro chama coronel Brilhante Ustra de 'herói nacional'. São Paulo, G1, 2019. Disponível em: https://bit.ly/40H2iq9. Acesso em: 3 nov. 2022

MUDDE, C. The far right today. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2019.

MUDDE, C.; KALTWASSER, C. R. Populism: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2017.

NEVES, F. Qual a diferença entre mal e mau? São Paulo: Dicionário Norma Culta, 2019. Disponível em: https://www.normaculta.com.br/mal-ou-mau/. Acesso em: 3 nov. 2022.

O GLOBO. Minoria no país, escolas cívico-militares têm orçamento triplicado. São Paulo, G1, 2022. Disponível e: https://bit.ly/3VU9cXs. Acesso em: 3 nov. 2022

ROCHA, J. C. Guerra cultural e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Goiânia: Caminhos, 2021.

SANT, E; BROWN, T. The fantasy of the populist disease and the educational cure. British Educational Research Journal, v. 47, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1002/berj.3666. Acesso em: 3 nov. 2022.

SOLANO, E. Crise da democracia e extremismos de direita. São Paulo: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2018.

VAN LEEUWEN, T. Legitimation in discourse and communication. Discourse & communication, v. 1, n.1, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1750481307071986. Acesso em: 3 nov. 2022.

VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford: Oxford University Press, 2008.

VIEIRA, V; RESENDE, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes, 2016.

Published

2024-09-01

How to Cite

GOMES, G. M. MILITARISM-POPULISM AND ITS EFFECTS ON EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 747–762, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78951. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78951. Acesso em: 26 sep. 2024.