MILITARISM-POPULISM AND ITS EFFECTS ON EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78951Keywords:
Populism; Militarism; Critical Discourse Analysis; Education.Abstract
Using Critical Discourse Analysis, this study investigated the effects of the coupling of Bolsonarism with militarism based on the way teachers and military personnel are represented in texts related to the National Program of Civic-Military Schools (PECIM). The results show the overvaluation of the image of the military as defenders of an ideal of homeland and nation accompanied by ways of devaluing teachers characterized as deviants of their technical-professional work. As the research demonstrates, such forms of representation produce practical effects on school dynamics while disseminating anti-pluralist, moralist and anti-scientific ideological content from these places.
Downloads
References
ALMEIDA SANTOS, C.; ALVES, M.; MOCARZEL, M.; MOEHLECKE, S. Militarização das escolas públicas no Brasil: um debate necessário. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.35. n. 3, p. 580-591, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol35n32019.99295. Acesso em: 3 nov. 2022
ANDRADE, D. P. Neoliberalismo e guerra ao inimigo interno: da Nova República à virada autoritária no Brasil. Caderno CRH, n. 34, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v34i0.44901. Acesso em: 3 nov. 2022
BOER, N. Militarismo e clericalismo em mudança e sua repercussão na educação. São Paulo: T.A. Queiroz, 1980
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n° 2.015. Brasília: Ministério da Educação, 2019 Disponível em: https://bit.ly/3VZbGUH. Acesso em: 3 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual das escolas cívico-militares (primeira edição). Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em https://bit.ly/3sz8K32. Acesso em: 3 nov. 2022
BRASIL. Ministério da Educação. Saiba quais são as 54 escolas que receberão o modelo cívico-militar do MEC. Brasília: Ministério da Educação, 2020b. Recuperado de https://bit.ly/41BEIw5.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n° 1071, de 23 de dezembro de 2020. Brasília. Ministério da Educação, 2020c. Disponível em: https://bit.ly/3W27EdU. Acesso em: 3 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Site do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://escolacivicomilitar.mec.gov.br. Acesso em: 3 nov. 2022
CASTRO, C. O espírito militar: um estudo de antropologia social na Academia Militar das Agulhas Negras. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2021.
COSTA, J. F. A. Quem é o “cidadão de bem”?, Psicologia USP, v. 7, n. 32, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6564e190106. Acesso em: 3 nov. 2022.
DA SILVA, J. Militarismo. In SANSONE, L.; Furtado, C. Dicionário crítico das ciências sociais dos países de fala oficial portuguesa. Salvador: Editora EDUFBA, 2014, p. 349-362.
FIQUEM SABENDO. Quem são e quanto recebem os servidores militares que atuam nas escolas cívico-militares. Don't LAI to Me #48, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3HAGeYo. Acesso em: 3 nov. 2022.
JOHNSON, B. The erotic as resistance: queer resistance at a militarized charter school. Critical Military Studies, v. 5, n. 3, 2019. Disponível em https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1608702. Acesso em: 3 nov. 2022
LYNCH, C; CASSIMIRO, P. O populismo reacionário: ascensão e legado do bolsonarismo. São Paulo: Editora Contracorrente, 2022
MAZUI, G. Bolsonaro chama coronel Brilhante Ustra de 'herói nacional'. São Paulo, G1, 2019. Disponível em: https://bit.ly/40H2iq9. Acesso em: 3 nov. 2022
MUDDE, C. The far right today. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2019.
MUDDE, C.; KALTWASSER, C. R. Populism: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2017.
NEVES, F. Qual a diferença entre mal e mau? São Paulo: Dicionário Norma Culta, 2019. Disponível em: https://www.normaculta.com.br/mal-ou-mau/. Acesso em: 3 nov. 2022.
O GLOBO. Minoria no país, escolas cívico-militares têm orçamento triplicado. São Paulo, G1, 2022. Disponível e: https://bit.ly/3VU9cXs. Acesso em: 3 nov. 2022
ROCHA, J. C. Guerra cultural e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Goiânia: Caminhos, 2021.
SANT, E; BROWN, T. The fantasy of the populist disease and the educational cure. British Educational Research Journal, v. 47, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1002/berj.3666. Acesso em: 3 nov. 2022.
SOLANO, E. Crise da democracia e extremismos de direita. São Paulo: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2018.
VAN LEEUWEN, T. Legitimation in discourse and communication. Discourse & communication, v. 1, n.1, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1750481307071986. Acesso em: 3 nov. 2022.
VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford: Oxford University Press, 2008.
VIEIRA, V; RESENDE, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Greice Martins Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.