EDUCATION PROFESSIONALS, DIGITAL IMMIGRANTS AND THE CHALLENGE OF REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76107

Keywords:

TDICs; Teacher Training; Digital Immigrants.

Abstract

This article aims to analyze the challenges experienced by experienced teachers when returning to daily teaching with the changes in the organization of teaching and learning caused by the fight against the Coronavirus pandemic. A qualitative research approach, and for data collection, research forms (Google Forms) were sent to teachers at the Municipal Department of Education, with the aim of knowing the skills they had regarding the use of computers and, also, a semi-structured interviews were carried out with six teachers with teaching experience ranging from 22 to 39 years and who teach in a public school in a municipality in the interior of Bahia. The interviews were carried out with the help of the WhatsApp application during the 2020 academic year, the year in which he began to carry out teaching activities remotely, with the purpose of knowing their opinions regarding the tools used in classes and the difficulties they brought. for teaching work. Finally, it was possible to understand their perceptions, hopes and fears about the organization of education at school, at that time of changing methodologies and practices, as well as knowing how the teachers saw their future in an education that is now more technological and dependent on tools that, until then, according to their own statements, they did not know existed

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Melo Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, Bahia, Brasil, lukamelo@gmail.com

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2011) e mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGCEM) (2020). Atualmente é professor - Secretaria Municipal da Educação de Canavieiras (BA) e professor - Colégio Modelo Luís Eduardo Magalhães. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática e no Ensino de Informática Básica.

Maria Elizabete Souza Couto, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, Bahia, Brasil, melizabetesc@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna / FESPI (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz/Universidade Federal da Bahia - UFBA (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Atualmente é estatutária - professora titular na Universidade Estadual de Santa Cruz, Professora credenciada no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e no Programa de pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica (PPGE).

References

ALMEIDA, Patrícia de. Tecnologias digitais em sala de aula: o professor e a reconfiguração do processo educativo. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 4–21, 2018. DOI: 10.25757/invep.v8i1.124. Disponível em: https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/124 . Acesso em: 21 fev. 2024.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias na Educação, formação de Educadores e recursividade entre teoria e prática: trajetória do programa de pós-graduação em educação e currículo. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3165. Acesso em: 21 fev. 2024.

BEHAR, Patricia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Rio Grande do Sul, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em 20 out. 2022.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George Gadanidis. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2018.

CARDOSO, A. C. S. Pro-tecnologia: uma abordagem de formação inicial de professores para o uso das tecnologias digitais. Educ. Form., [S. l.], v. 1, n. 3, p. 50–70, 2016. DOI: 10.25053/edufor.v1i3.1890. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/113. Acesso em: 1 maio 2024.

CIBOTTO, R. A. G.; OLIVEIRA, R. M. M. A. TPACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 11-23, 7 jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/34615. Acesso em: 01 maio 2024.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em:

https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924/553. Acesso em: 22 out. 2022.

FERNANDES, Talison Ferreira; LIMA, Ticiana de Sousa; FREITAS, Adriana Crispim. Uso das tecnologias de informação e comunicação como suporte para o Ensino em uma escola de Ensino Fundamental. In: MARTINS, Ernane Rosa (Org.). Informática na educação e suas tecnologias. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 1-15.

FIURINI, Marcia Elizangela; BRITO, Glaucia da Silva. Tecnologia na sala de aula: um caminho a ser construído. In: GOVERNO DO ESTADO DO PARANÁ (Org.). Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_ufpr_cien_pdp_marcia_elizangela_fiurini.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. Introducing Technological Pedagogical Knowledge. In: AACTE (Eds.). The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators. New York, NY: MacMillan. 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

PALFREY, John. GASSER, Urs. Nascidos na era digital: Entendendo a geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and Teaching Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

TARDIF, M. O trabalho docente, a pedagogia e o ensino. 7. ed. São Paulo: Vozes, 2001.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do Computador na Educação. Em Aberto, Brasília, ano 12, n. 57, jan./mar., 1993.

Published

2024-05-15

How to Cite

SANTOS, L. M.; SOUZA COUTO, M. E. EDUCATION PROFESSIONALS, DIGITAL IMMIGRANTS AND THE CHALLENGE OF REMOTE TEACHING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 414–432, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76107. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76107. Acesso em: 29 jun. 2024.