FEMALE TEACHERS' "MISERY OF POSITION" IN THE FACE OF STUDENTS' "MISERY OF CONDITION": LABOR TRAJECTORIES IN A PRECARIZED PROFESSIONAL FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75992

Keywords:

Trajetórias de Professoras; Disposições; Trabalho Temporário; Miséria de Posição.

Abstract

We analyzed teachers' trajectories from a bourdieusian perspective, understanding the small misery of position and how they experience the professional condition. The objective is to analyze the professional paths of two graduates in the degree course in Biological Sciences from a public university in the south of the country, to identify context variables, dispositions and competences. The method is the sociological reconstruction of trajectories, based on the comprehensive interview. The analysis shows that the performance occurs, in a unique way, from inclinations towards management and reciprocity in pedagogical relationships. Working conditions are precarious and teachers are held responsible for their continuing education in front of the dynamics of a field in charge for the inclusion of students who live in the great misery of condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Russel Teresinha Dutra da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, russel.rosa@ufrgs.br

University of Rio Grande do Sul, Faculty of Education, Graduate Program in Education, Department of Teaching and Curriculum. Doctor in Education. Member of the Education, Cultures and Humanities Research Line and of the Research Group on Socialization, Stratification and Juvenile and Educational Trajectories, working mainly on the following topics: Teacher Training, Superior Education, Follow-up studies of graduates from Education Programs.

Célia Elizabete Caregnato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, celia.caregnato@gmail.com

Docente associada no Departamento de Currículo e Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). É uma das coordenadoras do Grupo de Pesquisa em Socialização, Estratificação e Trajetórias Juvenis e Educacionais (GESET/CNPq) e é pesquisadora produtividade do CNPq.

Renato Shimedz Terra, Federal University of Rio Grande do Sul

Federal University of Rio Grande do Sul, Institute of Philosophy and Human Sciences, Social Sciences, Research Group on Socialization, Stratification and Juvenile and Educational Trajectories. Topics of interest: Sociology of Education and Sociology Teaching.

References

BECK, J.; YOUNG, M. F. D. Investida contra as profissões e reestruturação das identidades acadêmicas e profissionais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 135, p. 587–609, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4JDr4MXsKfLv84vpytNHRxN/?lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2023.

BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. Revised edition. Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, INC, 2000.

BOURDIEU, P. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: BOURDIEU, P. O poder simbólico. Lisboa, Portugal: Difel/Bertrand, 1989. p. 59–73.

BOURDIEU, P. Efeitos de lugar. In: BOURDIEU, P. A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1997a, p. 159-166.

BOURDIEU, P. O fim de um mundo. In: BOURDIEU, P. A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1997b, p. 365-369.

BOURDIEU, P. Classificação, Desclassificação, Reclassificação. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007, p. 163-204.

BOURDIEU, P.; BOLTANSKI, L. O diploma e o cargo: Relações entre o sistema de produção e o sistema de reprodução. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007, p. 127-144.

BRASIL. Casa Civil. Lei complementar n. 14, de 13 de junho de 1973. Estabelece as regiões metropolitanas de São Paulo, Belo Horizonte, Porto Alegre, Recife, Salvador, Curitiba, Belém e Fortaleza. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 111, n.110, p. 1, 1973.

BRASIL. Casa Civil. Lei n. 13.429, de 31 de março de 2017. Altera dispositivos da Lei n. 6.019, de 3 de janeiro de 1974, que dispõe sobre o trabalho temporário nas empresas urbanas e dá outras providências; e dispõe sobre as relações de trabalho na empresa de prestação de serviços a terceiros. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 154, n. 63-A, p. 1-2, 2017a.

BRASIL. Câmera dos Deputados. Lei n. 13.467, de 13 de julho de 2017. Altera a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e as Leis n º 6.019, de 3 de janeiro de 1974, 8.036, de 11 de maio de 1990, e 8.212, de 24 de julho de 1991, a fim de adequar a legislação às novas relações de trabalho. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 154, n. 134, p. 1-7, 2017b.

BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Microdados do Censo da Educação Superior 1997 e 2017. (Atualizados em 4/11/2022). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 21 abr. 2023.

BROCCOLICHI, S.; OEUVRARD. F. A Engrenagem. In: BOURDIEU, Pierre (Coord.). A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1997, p. 523-531.

CANTERO, D. S. M.; RAPIMÁN, D. Q. Habitus profesional y relaciones intersubjetivas entre profesores principiantes y experimentados. Perfiles Educativos, Ciudad de México, v. 34, n. 136, p. 63–78, 2012. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000200005. Acesso em: 08 abr. 2023.

CARDOSO, A. M.; AZAÏS, C. Reformas trabalhistas e seus mercados: uma comparação Brasil-França. Caderno CRH, Salvador, v. 32, n. 86, p. 307, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v32i86.30696. Acesso em: 08 abr. 2023.

DIAS, R. E.; LOPES, A. C. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação & Sociedade, Campinas: Centro de Estudos Educação e Sociedade – Cedes, v. 24, n. 85, p. 1155-1177, dez. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000400004. Acesso em: 08 abr. 2023.

GARRIDO, F. Z. El Habitus del Profesor de Historia y Ciencias Sociales en Contextos de Pobreza: una perspectiva biográfico/narrativa sobre el Trabajo Docente. Estudios pedagógicos, Valdivia, v. 39, n. 2, p. 367–386, 2013. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052013000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Acesso em: 27 abr. 2023.

LAHIRE, B. Retratos Sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004.

MARAFELLI, C. M.; RODRIGUES, P. A. M.; BRANDÃO, Z. A formação profissional dos professores: um velho problema sob outro ângulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 165, p. 982–997, 1 jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053144293. Acesso em: 08 abr. 2023.

MONTAGNER, M. Â. Trajetórias e biografias: notas para uma análise bourdieusiana. Sociologias, Porto Alegre, n. 17, p. 240–264, jan. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100010. Acesso em: 08 abr. 2023.

SARTI, F. M. Relações intergeracionais no mercado brasileiro de formação docente: antigos e novos desafios a considerar. Pro-posições, Campinas, v. 32, e20180082, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0082. Acesso em: 05 abr. 2023.

SILVA, M. Habitus professoral e Habitus estudantil: uma proposição acerca da formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 335–359, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000300016. Acesso em: 08 abr. 2023.

WACQUANT, L. Esclarecer o habitus. Educação & linguagem, São Bernardo do Campo, ano 10, n. 16, p. 323- 336, jul./dez. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v10n16p63-71. Acesso em: 23 abr. 2023.

Published

2023-08-29

How to Cite

ROSA, R. T. D. da; CAREGNATO, C. E.; TERRA, R. S. FEMALE TEACHERS’ "MISERY OF POSITION" IN THE FACE OF STUDENTS’ "MISERY OF CONDITION": LABOR TRAJECTORIES IN A PRECARIZED PROFESSIONAL FIELD. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 413–429, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75992. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75992. Acesso em: 21 dec. 2024.