DIGITAL SOCIAL MEDIA PLATFORMS AND ALGORITHMS: CHANGES IN THE SOCIAL PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79502Keywords:
Plataformas de redes sociais digitais, Algoritmos, Educação BásicaAbstract
This article presents a theoretical bibliographic essay of an exploratory nature, on the concepts of Digital Social Network Platform and Algorithms. Its objective is to establish reflections and present subsidies on the possible impacts that such tools can promote on the social practices of elementary school students, considering that such subjects are increasingly frequent users of these platforms. Among the disputes (promoted and encouraged by algorithms) we can mention: addiction to cell phones, filter bubbles, echo chambers, among other consequences that have an impact on everyday school life. This essay concludes that the consequences of algorithms, often invisible, are urgently needed to be put on the agenda in school spaces, debated and discussed by everyone involved in the school community (students, teachers, parents and pedagogical team). These writings and reflections form part of the theoretical framework of a doctoral thesis that is in progress in the Postgraduate Program in Education, at a University located in the southern region of Brazil.
Downloads
References
AMARANTE, N.; MEDEIROS, J. Papel social dos algoritmos: uma análise de estudos acadêmicos acerca dos algoritmos e sua função social.Inf. Inf. Londrina, v. 26, n. 4, p. 620 – 644, out-dez, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44501 . Acesso em: 15 mar. 2025.
BENTES, A. Quase um tique: economia da atenção, vigilância e espetáculo em uma rede social. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2021.
BRASIL. Lei Geral de Proteção de Dados, Lei 13.709/2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm Acesso em: 25 mar. 2023.
CARR, N.A geração superficial: o que a internet está fazendo com nossos cérebros.Tradução Monica Gagliotti. Rio de Janeiro: Agir, 2011.
CASTELLS, M. Ruptura: a crise da democracia liberal. Traduzido por Joana Angélica D‟Avila Melo. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
CHRISTIAN, B.; GRIFFITS, T. Algoritmos para viver: a ciência exata das decisões humanas.Tradução Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras,2017.
Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC kids online Brasil 2023. São Paulo, SP: CGI, 2024. Disponível em:https://cetic.br/pt/pesquisa/kids-online/ Acesso em: 15 mar. 2025.
DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais:os perigos das telas para nossas crianças. Tradução: Mauro Pinheiro. São Paulo: Vestígio, 2021.
DI FELICE, M.A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação das redes digitais. São Paulo: Paulus, 2020.
GILLESPIE, T. A relevância dos algoritmos. Parágrafo.v. 6, n. 1, p. 95-121, jun. 2018. Disponível em:http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722 Acesso em: 19 abr. 2023.
HAIDT, J. A geração ansiosa: como a infância hiperconectadaesta causando uma epidemia de transtornos mentais. Tradução Lígia Azevedo. 1ª Ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2024.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria Ator-Rede. Salvador :EDUFBA-EDUSC, 2012.
LEMOS, A. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.
MACEDO, F. B. F.; BORGES, M. K. As ações dos alunos no ciberespaço: reflexões a partir do projeto crimes virtuais. Educação UNISINOS (ONLINE), v. 24, p. 01-14, 2020.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Tradução: Claudio Marcondes. São Paulo: Ubu editora, 2018.
O’NEIL, C. Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça à democracia. Tradução: Rafael Abraham. Santo Andre-SP: Editora Rua do Sabão, 2020.
PARISER, E. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você.Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Plataformização. Fronteiras - Estudos Midiáticos, v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2020.221.01 Acesso em: 15 mar. 2025.
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet.Porto Alegre: Sulina, 2010.
SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2015.
SANTAELLA, L. A pós-verdade é verdadeira ou falsa?Barueri, SP: Estacao das Letras e Cores, 2019.
SANTOS, R. O. Algoritmos, engajamento, redes sociais e educação. Acta Scientiarum. Education (on-line) v. 44, p. 1-11, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52736 Acesso em: 15 mar. 2025.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVEIRA, S. Democracia e os códigos invisíveis:como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2019.
SOUZA, K.; CUNHA, M. Impactos do uso das redes sociais virtuais na saúde mental dos adolescentes: uma revisão sistemática. Educação, Psicologia e Interfaces, v. 3, nº 3, p. 204-217, set-dez, 2019. Disponível em: https://educacaoepsicologia.emnuvens.com.br/edupsi/article/view/156 Acesso em: 15 mar. 2025.
STOKEL-WALKER, C. Tiktok boom: um aplicativo viciante e a corrida chinesa pelo domínio das redes sociais. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Intrinseca, 2022.
SUMPTER, D. Dominados pelos números: do Facebook e Google às fake News os algoritmos que controlam nossa vida. Tradução: Anna Maria Sotero e Marcello Neto. Berthand Brasil: Rio de Janeiro, 2019.
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Doutoranda Fernanda Beatriz Ferreira de Macedo, Dra. Martha Kaschny Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



