POLÍTICA DE COTAS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: LUTAS E DESAFIOS NO COMBATE À POBREZA E DESIGUALDADE DE ESTUDANTES NEGROS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v44i1.55654Keywords:
Estudantes Negros/as, Educação Superior, Acesso, Desigualdade.Abstract
Este artigo possui como objetivo estabelecer uma discussão sobre a situação de vulnerabilidade de estudantes negros/as e enfatizar a importância da política de cotas como uma forma de democratizar o acesso desses jovens à educação superior, a metodologia utilizada para a produção será por meio de análise bibliográfica e dados públicos que permitam relacionar o contexto da educação e pobreza com as discussões sobre o acesso à educação superior de pessoas negras. A partir da discussão foi possível constatar que o acesso de estudantes negros é prejudicado por fatores socioeconômicos e históricos que os colocam em comparação com os estudantes brancos em condições inferiores de acesso e a política de cotas representa um meio para que esses estudantes possam competir pelas vagas na educação superior com aqueles que tiveram as mesmas condições tornando, portanto o processo seletivo mais digno.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



