THE SOCIAL ROLE OF THE UNIVERSITY TOY LIBRARY AND ITS CONTRIBUTION TO THE RETENTION OF STUDENT-MOTHERS AT CAP/UERN IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82786

Keywords:

Retention; Mothers/University Students; Maternity; Toy Library.

Abstract

The general goal of this research is to understand the role of the Toy Library from the perspectve of three female student/mothers in the Pedagogy course at CAP-UERN. As specific goals: to trace a brief track record of the integration of women in Higher Education, to understand what the Toy Libraries are and how they function, to explain the meanings assigned by student/mothers to the Toy Library at CAP-UERN. For that, we conducted an exploratory research as qualitative data analysis. The theoretical contribution is grounded in Lev Semenovich Vygotsky (1978; 1987), Guacira Lopes Louro (1997; 2004), Lucídio Bianchetti (2014) and Ana Cássia Alves Cunha; Geórgia Paiva (2024). As a result: we have noticed that student/mothers express some anxieties about motherhood and academic life, however, all of them claim being satisfied by having this support network so they can manage to finish their desired training in Higher Education.

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Author Biographies

Andréia Araújo da Nóbrega, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, andreiaaraujo@uern.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN (2008) e Mestrado em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística - PROLING, Universidade Federal da Paraíba – UFPB (2012). É doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá. Atua como professora do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) no Campus Avançado de Patu-RN. 

Madêlyne Vitória Fernandes da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN), Patu, Rio Grande do Norte, Brasil, vitoriamadelyne@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) no Campus Avançado de Patu-RN. Atua como professora do município de Almino Afonso-RN

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, ermaio@uem.br

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá, Mestra em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Assis, Doutora e Pós-doutora em Educação Escolar - UNESP/Araraquara. Atualmente, é professora da Universidade Estadual de Maringá, no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) e coordena o grupo de pesquisa CNPq:  Núcleo de Pesquisa e Estudos em Diversidade Sexual (NUDISEX). 

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Published

2025-09-08 — Updated on 2025-10-31

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How to Cite

ARAÚJO DA NÓBREGA, Andréia; FERNANDES DA SILVA, Madêlyne Vitória; ROSE MAIO, Eliane. THE SOCIAL ROLE OF THE UNIVERSITY TOY LIBRARY AND ITS CONTRIBUTION TO THE RETENTION OF STUDENT-MOTHERS AT CAP/UERN IN HIGHER EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 541–570, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82786. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82786. Acesso em: 5 dec. 2025.

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