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CINEMA NA ESCOLA: MEDIA EDUCATION AND AUDIOVISUAL TEACHING PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82746

Keywords:

Media Education; Media Literacy; Audiovisual Education; Teacher Training

Abstract

This article aims to identify aspects of media education within pedagogical practices involving audiovisual production. The methodology is a case study based on the teacher training project “Cinema na escola: construindo espaços de cidadania” focusing on the creation of three films by early childhood education teachers. The analysis reveals that this experience fostered the integration of tacit knowledge with empirical practice, enabling the development of competencies that were not included in official curriculum documents. The teachers' mediation created participatory spaces for young children in the creative process, encouraging appreciation of their viewpoints and overcoming the dichotomy of the adult perspective on childhood.

 

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Author Biographies

Karine Joulie Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, karinejoulie@gmail.com

Bacharel em Cinema, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e licenciada em Artes Visuais pelo Centro Universitário Internacional (Uninter). Pós-doutoranda na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde investiga políticas de educação digital e práticas de cinema na escola.

Lídia Miranda Coutinho, Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina (SEE-SC), Garopaba, Santa Catarina, Brasil, lidiamirandacoutinho@gmail.com

Pedagoga e Jornalista pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UniSul). Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc) e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atuante em Formação Inicial e Continuada de Professores, pesquisadora de Currículo, Avaliação, Didática,  Mídia-Educação e Tecnologias da Educação. Supervisora Escolar do Estado de Santa Catarina.

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Published

2025-09-08

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How to Cite

MARTINS, Karine Joulie; MIRANDA COUTINHO, Lídia. CINEMA NA ESCOLA: MEDIA EDUCATION AND AUDIOVISUAL TEACHING PRACTICES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 848–863, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82746. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82746. Acesso em: 5 dec. 2025.

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