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MEMORY AND HISTORY OF ANGELINA BEBIANO SCHOOL AND CORCOVADO VILLAGE IN BREVES, MARAJO, PARÁ: THE PERSPECTIVE OF A RETIRED TEACHER AND A FORMER STUDENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82026

Keywords:

Basic School; History of Education; Images; Collective Memory.

Abstract

This article aims to analyze the relationship between photographs and collective memory, with an emphasis on the contrasting images of the Angelina Bebiano School and the Corcovado Village as research sources, seeking to understand how these visual representations can contribute to the appreciation and preservation of the educational and cultural experiences of these communities. The method combines bibliographic survey and interviews with a retired teacher and a former student. The results indicate that photographs play a fundamental role in this context, serving as historical documents that preserve moments that could easily be forgotten. These images constitute visual records of the local cultural and educational heritage, highlighting social and historical transformations and the importance of photography as a tool for preserving collective memory.

 

 

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Author Biographies

Neide Andrade da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil,neide38@gmail.com

Doutoranda em Currículo e Gestão da Escola Básica (PGCGEB/UFPA). Linha História da Educação Básica. Mestra em Ensino das Ciências Ambientais PROFCIAMB (UFPA). Mestra em Gestão Pública NAEA (UFPA). Bacharela em Administração Pública UAB (UFPA). Especialista em Planejamento e Gestão do Desenvolvimento Regional (UFPA) e Licenciada Plena em Pedagogia (UFPA). Atua na área educacional no município de Breves-Pará há 25 anos.

Vivian Lobato da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, vivianlobato@ufpa.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade da Amazônia (2001), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006), doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010) e Pós-doutorado pela Fundação Carlos Chagas (FCC)-São Paulo. Atualmente é professora de ensino superior da Universidade Federal do Pará-UFPA. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB). Docente do Programa de Pós-graduação em Cidades, Territórios e Identidades (PPGCITI). Membro da Cátedra UNESCO sobre Profissionalização Docente (CIERS-ed) . É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Violência nas Escolas. Pesquisadora associada ao Grupo de Pesquisa Centro de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação - CIERS-ed. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: memória de professoras, história oral, violência nas escolas e formação docente.

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Published

2025-09-08

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How to Cite

ANDRADE DA SILVA, Neide; LOBATO DA SILVA, Vivian. MEMORY AND HISTORY OF ANGELINA BEBIANO SCHOOL AND CORCOVADO VILLAGE IN BREVES, MARAJO, PARÁ: THE PERSPECTIVE OF A RETIRED TEACHER AND A FORMER STUDENT. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 655–672, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82026. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82026. Acesso em: 5 dec. 2025.

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